BATU PAHAT: Kerajaan Negeri Johor akan mengkaji satu skim atau program khusus yang memudahkan penglibatan orang awam, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) vtertentu bagi meningkatkan mutu perkhidmatan perubatan dan kesihatan, terutamanya di negeri itu.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Perpaduan negeri Ling Tian Soon berkata dalam usaha berkenaan, pihaknya juga akan berbincang dengan Kementerian Kesihatan (KKM) kerana terdapat beberapa prosedur dan pekeliling yang perlu diikuti sebelum setiap sumbangan sampai ke hospital milik KKM.

Tambahnya, beliau telah bertemu secara peribadi dengan Menteri Kesihatan, sekali gus menyatakan cadangan untuk memudahkan kaedah sumbangan berkenaan dan secara lisan ia telah dipersetujui, dengan beberapa perbincangan antara Jabatan Kesihatan Negeri Johor (JKNJ) dengan KKM akan dilaksanakan.

"Sekiranya berjaya, pihak kerajaan negeri akan menjadikan Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI) di Batu Pahat sebagai peneraju skim atau program ini, serta dalam masa yang sama ia akan dijadikan contoh kejayaan kerjasama antara pihak kerajaan dengan swasta dalam memberikan perkhidmatan dalam sektor perubatan dan kesihatan.

"Antara yang akan diberikan tumpuan ialah menambah baik fasiliti di wad-wad tertentu yang telah lama dan tidak sesuai digunakan lagi," katanya kepada Bernama selepas Majlis Penyerahan Peralatan Wad di HSNI oleh pihak swasta di daerah berkenaan, hari ini.

Hadir sama dalam penyerahan itu ialah Timbalan Pengarah Perubatan HSNI Dr Noridawati Abd Manap; Timbalan Pengarah Pengurusan HSNI Zarina Mohd Noh dan Penasihat Syarikat Ramatex Textile Datuk Lim Chai Kui.

Menurut Ling, pihak kerajaan negeri juga akan memperluas kaedah berkenaan di hospital lain di negeri ini serta premis kesihatan yang lain sekali gus berhasrat menjadi contoh kepada negeri lain dalam kejayaan skim atau program yang dirancang.

"Kita juga tidak perlu menunggu pihak KKM untuk selesaikan masalah atau menambah baik fasiliti tertentu tetapi kita libatkan pihak NGO atau swasta kerana mereka juga boleh membantu," katanya.

Terdahulu, dalam majlis penyerahan berkenaan pihak HSNI telah menerima sumbangan sebanyak RM60,000 oleh Syarikat Ramatex Textile dan Syarikat Teo Seng Capital Bhd bagi peralatan di wad kanak-kanak, selain RM50,000 daripada kerajaan negeri dan RM10,000 daripada Chinese Chamber Batu Pahat.

Tambah Ling, selain HSNI, dua lagi hospital yang telah menerima sumbangan pihak swasta tahun ini ialah Hospital Sultanah Aminah (HSA) di Johor Bahru dengan 300 unit set katil wad dan Hospital Kulai dengan RM50,000 untuk menaik taraf wad.

-- BERNAMA