Sebanyak 512 'ulat teksi' ditangkap dan didakwa kerana beroperasi secara haram di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) sejak 2011 sehingga hari ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Nadzri Siron berkata mereka didakwa mengikut Seksyen 205(1) Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010 melibatkan denda berjumlah RM991,100.

Jumlah tersebut, katanya, merangkumi 85 tangkapan yang dibuat dalam tempoh 10 bulan pertama tahun ini dengan Oktober mencatat kes tertinggi iaitu sebanyak 18 tangkapan.

"Pada operasi yang dijalankan pada 8, 9, 21 dan 22 Okt ini sahaja, JPJ menahan 18 individu yang mengambil penumpang secara haram, di mana enam daripadanya melibatkan kenderaan jenis Uber serta Grab Car," katanya pada sidang media di KLIA di sini hari ini.

Beliau berkata tangkapan dan dakwaan ke atas 18 individu tersebut membabitkan kutipan denda berjumlah RM48,000.

Nadzri berkata anggota JPJ turut ditempatkan di semua lapangan terbang selain KLIA dan klia2 untuk membanteras kegiatan 'ulat teksi' antaranya melalui penyamaran.

Selain mencemarkan imej negara, aktiviti ulat teksi mengundang risiko seperti ditipu, dirompak, disamun atau dirogol, katanya.

"Kenderaan peribadi ini tentunya tidak berdaftar dengan SPAD (Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat) menjadikan mereka sukar dipantau serta dikesan jika melakukan kesalahan, tindakan juga sukar diambil seperti membatalkan permit yang dikenakan kepada teksi berdaftar," katanya. - BERNAMA