Berita palsu dijangka mendominasi menjelang pilihan raya umum akan datang, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Dalam satu sesi santai bersama pasukan editorial Astro AWANI di Bilik Berita stesen televisyen itu di sini hari ini, beliau mengakui lebih bimbang berita palsu akan menjejaskan fabrik perpaduan sosial dalam negara.

“Awak tunggulah pilihan raya nanti, macam-macam (berita palsu). Kita bukan demokarasi matang seperti Eropah.

“Kalau berita palsu ini mensasarkan kerajaan tak apa, tetapi kalau berita palsu ini berbaur perkauman, agama. (Saya bimbang) kerana masyarakat kita amat rapuh.

Beliau juga berharap rakyat Malaysia tidak mengambil apa-apa sahaja maklumat secara bulat-bulat.

Bulan lalu, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyiasat 67 kes penyebaran berita palsu di media sosial dari Januari hingga September tahun ini.

Terdahulu, Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata daripada jumlah itu, lima kes telah dibawa ke mahkamah.

Dalam tempoh sama, 1,861 laman sesawang, portal dan blog disekat kerana menyebarkan kandungan, maklumat serta berita berunsur palsu termasuk yang boleh mencetuskan kekeliruan dan menjejaskan keharmonian masyarakat.



Tonton temu bual bersama Menteri Pertahanan dan Penaung Institut Onn Jaafar's (IOJ), Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam 'Agenda AWANI' pada pukul 8.30 malam ini.