AMPANG JAYA: "Kalau ahli politik, tindakan atau keputusan itu meraih populariti, saya rasa lebih baik masuk Gegar Vaganza. Tugas saya sebagai menteri ialah memperbaiki keadaan struktur ekonomi yang ada sekarang."

Itu reaksi Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli ketika ditanya mengenai Kaji Selidik Tinjauan Rakyat Malaysia 100 Hari Pentadbiran Kerajaan Perpaduan yang menunjukkan hanya 25 peratus rakyat berpuas hati dengan prestasinya.

Ahli Parlimen Pandan itu berkata, beliau menyedari rakyat memerhatikan soal harga barang, namun, perkara itu tidak boleh diselesaikan dalam tempoh masa yang singkat.

"Saya faham bahawa perkara yang betul-betul diperhatikan rakyat setiap hari ialah soal harga barang. Harga barang bukan sesuatu yang boleh diselesaikan dalam tempoh satu minggu, dua minggu atau tiga minggu.

"Kerjaya politik saya memang pada awalnya saya ambil keputusan yang tidak popular. Semasa bertanding untuk Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), ada perkara yang saya tidak bersetuju secara terbuka dengan Perdana Menteri sekarang (Datuk Seri Anwar Ibrahim).

"Jadi ada orang kata ini tidak popular dan sebagainya, rekod saya selalunya, kalau saya merasakan perkara itu betul dan saya fokus kepada perkara itu, dua tiga bulan akan datang apabila ia menjadi maka orang akan diam, sebab itu sebagai ahli politik saya tidak terikut-ikut dengan dilambung dan dimainkan baik dari pihak media mahupun sosial media,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR), di sini, pada Ahad.

Mengulas lanjut, Rafizi berkata, fokus beliau ialah memberi tumpuan pada tugas menyelesaikan masalah jangka panjang dan ahli politik tidak boleh mengharapkan rakyat berterima kasih atas kerja yang dilakukan.

"Sebab itu, sama dalam soal perancangan ekonomi, kita ada masalah struktur yang besar.

"Kita tidak ada wang seperti sebelum ini, hutang kita RM1.5 trilion. Jadi tidak boleh mengharapkan kerajaan ambil wang dan subsidi untuk menurunkan harga barang.

“Jika melakukan seperti itu akan menambah masalah. Jadi sebab itu untuk menurunkan harga barang, kita mesti mengatasinya daripada segi perbekalan dan juga permintaan. Perkara ini melibatkan orang ramai kerana untuk mengubah sikap akan mengambil masa,” katanya.

Kajian antara firma penyelidikan O2 Malaysia dengan lima media arus perdana, Sinar Harian, Astro AWANI, The Star, Sin Chew dan Malaysia Namban.itu menunjukkan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berada di tangga teratas bagi skor tahap berpuas hati rakyat terhadap jemaah menteri.