PARIS: Kerajaan perlu memastikan ia menerangkan rasional dan implikasi isu penggunaan kalimah Allah dengan jelas kepada rakyat.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang Dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, antara yang patut menjadi fokus utama kerajaan adalah memastikan rakyat faham isu berkenaan sepenuhnya, bagi mengelakkan sesetengah pihak mengambil kesempatan untuk membangkitkan amarah atau ketidaktenteraman.

“Perdana Menteri pun ada sebut bahawa penekanan (isu) ini hanya bagi rakyat di Sarawak.

“Apa pun, perlu satu penyelesaian dari segi kefahaman rakyat, supaya tiada salah faham, dan tiada mereka yang ambil kesempatan untuk mewujudkan kemarahan dan kebencian.

“Kita ini negara majmuk yang mempunyai undang-undang dan perlembagaan.

“Jadi saya harap kepada kebijaksanaan Perdana Menteri untuk mengkaji dan membincangkan (isu ini), dan InsyaAllah menteri-menteri UMNO dalam mesyuarat kabinet akan menyuarakan suara akar umbi,” ujarnya.

Azalina sebelum ini mengesahkan menteri-menteri daripada partinya akan membangkitkan isu tersebut dalam mesyuarat Kabinet pada Rabu.

“Menteri-menteri UMNO memang mempunyai banyak kefahaman dan pengalaman tentang sentimen orang Melayu Islam berkenaan dengan isu sedemikian rupa.

“Kita berpengalaman memerintah sejak merdeka, jadi saya tahu kebijaksanaan yang ada hari ini boleh memastikan kita sama-sama dapat cari jalan penyelesaian,” katanya.

Azalina menambah, sebarang penyelesaisan perlu turut mengambil kira suara pemimpin politik dari Sabah dan Sarawak.

“Isu agama ini, macam orang tarik rambut dalam tepunglah., tak boleh kita terlampau tidak peka, sebab ia sangat sensitif,” katanya.