KUALA LUMPUR: Kapal tempur pesisir (LCS) pertama yang dijangka siap pada 2024, akan mula beroperasi penuh sekitar 2026 kerana perlu menjalani beberapa ujian dan penilaian.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamad Hasan ini kerana kapal LCS perlu melalui sekurang-kurangnya dua ujian iaitu melibatkan penilaian di pelabuhan dan pelayaran, yang mana kedua-dua ujian berkenaan dijangka mengambil masa antara 20 hingga 24 bulan.

Bagaimanapun, jelas beliau pembinaan kapal LCS pertama ketika ini hampir selesai dengan kelengkapan utama seperti enjin, kotak gear dan bebaling telah dipasang.

"Saya sendiri lihat dalam gudang Boustead Naval Shipyard, semua dah dibeli dan enjin semua sudah ada. Bahkan untuk kapal pertama, enjin, kotak gear, bebaling sudah ada dalam kapal dan tinggal nak pasang alat pertahanan, persenjataan dan elektronik sahaja.

"Semua blok kapal sudah dipasang cuma blok teras tersebut kerana memang dikosongkan untuk memasukkan sistem elektroniknya. Jadi tak boleh pasang lagi kalau tidak kena buka balik, yang lain sudah ada.

"Istilah siap pembinaan ini ada dua perkara. Pertama, siap pembinaan dalam limbungan. Perkara kedua ialah selepas siap dibina, LCS ini perlu menjalani ujian penilaian di pelabuhan kerana nak tengok dia senget ke, boleh terapung dan sebagainya. Kedua-dua ujian ini ambil masa antara 20 hingga 24 bulan, barulah kapal ini sedia digunakan.

"Jadi jangan kata mana kapal tak belayar selepas dua tahun," katanya pada sesi Pertanyaan-Pertanyaan Lisan di Dewan Rakyat pada Isnin.


Beliau berkata demikian menjawab soalan tambahan Nordin Ahmad Ismail (PN-Lumut) yang bertanyakan adakah kerajaan bercadang untuk mengurangkan perbelanjaan siling pembinaan LCS sebanyak RM9 bilion bagi enam buat kapal tersebut.

Menjawab lanjut, Mohamad berkata kerajaan tidak akan mengurangkan kos pembinaan kapal LCS bagi kegunaan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang bernilai RM9 bilion walaupun kapal tersebut dikurangkan daripada enam kepada lima buah.

"Tidak ada pengurangan dalam kos siling yang telah diluluskan sebelum ini, siling tetap sama tetapi disebabkan banyak variation order (VO) dan pertambahan kos harga barangan semua," ujarnya.

Sebelum ini, Mindef berpuas hati dengan status terkini proses pembinaan kapal LCS termasuk sebuah daripada enam kapal yang diyakini siap pada tahun depan.

Pada 30 Januari lalu Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Abdul Rahman Ayub memaklumkan projek LCS diteruskan namun bilanganya dikurangkan kepada lima berbanding enam.