MICHAEL Edwards terpaksa mencari pengganti Jurgen Klopp di Liverpool selepas menemui jalan buntu dengan Xabi Alonso.

Alonso sedang mengemudi Bayer Leverkusen menuju kejuaraan Bundesliga pertama mereka musim ini dan telah menyatakan dengan jelas bahawa dia mahu kekal dan bukannya mahu berhijrah ke Liverpool atau Bayern Munich.

Kejayaan bekas pemain tengah itu bersama Leverkusen dan hubungan dengan The Reds menjadikannya pilihan yang jelas untuk menggantikan Klopp pada penghujung musim, tetapi Liverpool percaya terdapat peluang mereka makin tipis untuk memikatnya kembali ke Merseyside.

Bekas pengarah sukan Liverpool, Edwards mengetuai pencarian selepas menyertai pemilik kelab, Fenway Sports Group, sebagai CEO bola sepak awal bulan ini.

Dia telah mendapatkan khidmat Richard Hughes dari Bournemouth untuk menjadi pengarah sukan Liverpool dan kedua-duanya kini mempunyai tugas penting untuk mencari pengurus terbaik yang ada.

Kedua-duanya akan menggunakan pendekatan berasaskan data untuk mengurangkan pilihan dan dua nama akan menonjol dalam senarai pendek baharu mereka: pengendali Brighton, Roberto De Zerbi dan Ruben Amorim dari Sporting Lisbon.

Kedua-duanya telah disebut sejak Klopp mengumumkan hasratnya pada Januari untuk meninggalkan pasukan.

De Zerbi menyertai Brighton pada September 2022 dan telah mengagumkan dengan pendekatan berfikiran ke hadapan dan kepintaran taktikalnya. Pengendali kelahiran Itali itu di bawah kontrak sehingga Jun 2026 dan Brighton telah mempertimbangkan untuk melindungi diri mereka lebih jauh dengan memberikannya perjanjian baharu.

Amorim sebelum ini telah menarik perhatian daripada Manchester United, Chelsea dan Tottenham untuk hasil kerjanya bersama Sporting.

Pengendali berusia 39 tahun itu telah menjadi pengurus kelab Portugal itu sejak Mac 2020, telah memenangi 144 daripada 206 perlawanan yang mengagumkan dan digambarkan sebagai 'salah seorang jurulatih terbaik' oleh Pep Guardiola.

Sporting kini menduduki tangga teratas Liga Portugal dengan 21 kemenangan daripada 25 perlawanan, dengan bekas penyerang Coventry Viktor Gyokeres dengan 36 gol dan 14 bantuan dalam 39 penampilan musim ini. - Stadium Astro