KUALA LUMPUR: Kementerian Sumber Manusia akan mengadakan perbincangan dengan Kementerian Dalam Negeri dalam masa terdekat susulan keputusan kerajaan Indonesia untuk membekukan kemasukan pekerja negara itu ke Malaysia.

“Perbincangan ini bertujuan untuk menangani isu-isu yang berkaitan dengan kemasukan pekerja warga Indonesia ke dalam negara dengan kadar yang segera,” menurut kenyataan Kementerian Sumber Manusia pada Rabu.

Indonesia dilaporkan membeku penghantaran semua pekerja ke Malaysia serta-merta berikutan pelanggaran syarat-syarat dalam memorandum persefahaman (MoU) bagi pengambilan dan perlindungan pekhidmat domestik Indonesia (PDI) di Malaysia.

Duta Besar Indonesia ke Malaysia Hermono mengesahkan bahawa surat rasmi berhubung keputusan ini telah diserahkan kepada Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M. Saravanan pada Selasa.

BACA: Indonesia beku penghantaran pekerja ke Malaysia serta-merta - Laporan

Antara lain, langkah itu diambil berikutan penggunaan Sistem Maid Online (MOS) oleh Jabatan Imigresen Malaysia dalam pengambilan pekhidmat domestik Indonesia merupakan pelanggaran MoU yang ditandatangani pada 1 April lalu.

Bagaimanapun, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata, penggunaan MOS dalam pengambilan pekerja domestik digunakan untuk kesemua 15 negara sumber, bukan hanya tenaga kerja Indonesia.

"Saya nak maklumkan permohonan secara atas talian itu dah umumkan kepada dunia, boleh kita gunakan sistem online tak kan ada orang kata tidak boleh sistem online. Kenapa pula, ini sistem yang kita gunakan,” kata Hamzah pada Rabu.

Pada April lalu, MoU bagi pengambilan dan perlindungan pekhidmat domestik Indonesia di Malaysia yang dimeterai di di Jakarta disaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Presiden Indonesia Joko Widodo.

Menurut Ismail Sabri, MoU itu antara lain memutuskan untuk menggunakan sistem saluran tunggal bagi kemasukan pekhidmat domestik Indonesia ke Malaysia bagi memastikan hanya majikan yang layak dapat menggajikan pekerja.