KUALA LUMPUR: Kerajaan Perikatan Nasional digesa memandang serius terhadap pengurusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM) dan Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional (SPMV) bagi tahun 2021 dan kesiapsiagaan calon-calonnya.

Gesaan disuarakan Jawatankuasa Pendidikan Pakatan Harapan dan parti-parti pembangkang setelah melihat 'kegagalan' Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam mengendalikan SPM dan SPMV tahun lalu.

Menurut kenyataan bersama itu, keadaan itu telah menyebabkan tekanan mental dan fizikal yang tidak perlu kepada para pelajar, guru-guru dan ibu bapa.

"Jika kegagalan Menteri Pendidikan dalam mengendalikan krisis SPM dan SPMV pada tahun lepas disebabkan tiada pengalaman memimpin sektor pendidikan dalam keadaan krisis yang serba baharu, ia masih boleh diterima sebagai alasan.

"Walau bagaimanapun, jika kegagalan itu masih diulangi untuk tahun ini dengan segala kelembapan di dalam membuat keputusan, Menteri, kedua timbalannya dan kerajaan persekutuan sudah tidak ada lagi alasan pada tahun ini," kata kenyataan itu.

Kohort SPM 2021 merupakan kumpulan rintis pelajar yang mengikuti Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang diperkenalkan pada tahun 2017 dengan format untuk kohort ini hanya diumumkan tahun lalu.

Tambah kenyataan itu lagi, pengenalan ciri-ciri baharu bagi calon SPM 2021 akan memberikan mereka cabaran yang lebih besar ditambah dengan sesi persekolahan yang terganggu dan tergendala berikutan pandemik COVID-19.

"Logiknya, jika jadual tradisi masih diguna pakai, para pelajar hanya mempunyai masa lebih kurang lima bulan untuk membuat persiapan, dan ini amat meresahkan semua pihak yang terlibat," katanya.

Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Radzi Jidin akan mengadakan sidang media khas pada pagi Ahad berhubung isu pengoperasian sekolah.