KUALA LUMPUR :Mahkamah Persekutuan akan mendengar permohonan Datuk Seri Najib Tun Razak bagi mencelah dalam prosiding semakan kehakiman bekas pegawai Unit Tindakan Khas (UTK), Azilah Hadri yang ingin mengetepikan sabitan serta hukuman mati terhadapnya atas pertuduhan membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu, esok.

Sebelum ini, peguam Sarah Abishegam yang mewakili bekas Perdana Menteri itu memaklumkan Timbalan Pendaftar Mahkamah Persekutuan, Suhaila Haron turut menetapkan tarikh sama untuk mendengar semakan kehakiman Azilah.

Pendengaran kedua-dua permohonan ditetapkan pada 21 Oktober lalu, namun tarikh itu dikosongkan susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Azilah memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman pada 5 Disember 2019 bersama-sama akuan berkanun setebal 32 muka surat yang mendakwa bahawa arahan untuk membunuh Altantuya adalah daripada Najib yang ketika itu menyandang jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Azilah dan Sirul Azhar Umar disabitkan dan dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009 atas pertuduhan membunuh Altantuya di Mukim Bukit Raja, Shah Alam antara 10 malam 19 Oktober dan 1 pagi keesokan harinya pada 2006.