FENOMENA buli siber bergerak seiring dengan kemajuan dan kepesatan teknologi digital.

Sebagai contoh, buli siber merupakan pengalaman buruk yang dihadapi sesetengah kanak-kanak dan remaja setiap hari.

Buli siber adalah apabila seseorang menggunakan komunikasi elektronik atau digital untuk membuli seseorang.

Ini biasanya berlaku melalui mesej yang menakutkan atau mengancam.

Buli siber harus diberi perhatian serius, terutama oleh para pendidik.

Para pendidik mampu menjadi pendengar  membantu pelajar yang mengalami buli siber yang mencari pertolongan.

Western Governors University, menerusi data buli siber menunjukkan bahawa 36 peratus pelajar mengatakan bahawa mereka telah dibuli secara siber.

Ini bererti kemungkinan ribuan pelajar dibuli secara siber setiap hari.

Dan buli siber boleh bermula pada usia yang sangat muda.

Statistik menunjukkan bahawa kanak-kanak berumur 10 tahun melaporkan bahawa buli siber telah memberi kesan kepada kehidupan mereka, dan kebiasaan pembuli siber meningkat pada usia 12 sehingga 17 tahun.

Justeru, sangat penting bagi pendidik untuk memahami buli siber untuk membantu mengatasinya.

Media utama untuk buli siber adalah penggunaan internet peranti mudah alih.

Cara yang paling biasa berlaku dalam buli siber adalah melalui internet. Ini boleh dilakukan di media sosial, e-mel, atau secara langsung di web.

Dan statistik menunjukkan bahawa semakin banyak masa yang mereka habiskan di internet, semakin besar kemungkinan mereka akan dibuli.


Kanak-kanak perempuan lebih cenderung diganggu siber daripada kanak-kanak lelaki

Statistik menunjukkan bahawa kanak-kanak perempuan sedikit lebih cenderung untuk diganggu siber dan menghadapi gangguan daripada kanak-kanak lelaki, dan sering kali mereka mempunyai gambar eksplisit yang tidak disetujui oleh mereka, terlibat dalam pemesejan yang menyakitkan, dan mempunyai khabar angin yang terlibat dalam buli siber mereka.

Statistik menunjukkan bahawa kanak-kanak perempuan berumur antara usia 15 hingga 17 tahun mempunyai peratusan buli siber yang paling tinggi, dan buli siber seperti ini cenderung memanggil, menyebarkan khabar angin, dan banyak lagi. 

Pendidik boleh bekerjasama dengan ibu bapa untuk mengetahui cara terbaik untuk menyokong pelajar yang menjadi mangsa buli siber.

Ibu bapa perlu memahami dan proaktif untuk menghentikan buli siber dengan pelbagai cara, termasuk, memantau aplikasi media sosial untuk membantu anak-anak tetap selamat, bercakap dengan anak-anak mereka mengenai perasaan mereka, mendorong anak-anak supaya mereka tahu mereka dijaga, berhubungan dengan ibu bapa atau pendidik pembuli untuk mengatasi masalah, mengajar kanak-kanak cara yang sesuai untuk bertindak balas, membantu kanak-kanak belajar membela diri, mengajar anak-anak untuk bersikap baik dan menghormati semua orang, dan menjadi sokongan emosi.


Buli siber mungkin menjadi penyebab peningkatan bunuh diri remaja

Buli siber boleh membawa hasil yang dramatik, termasuk kemurungan dan bunuh diri di kalangan remaja dan dewasa muda.

Terdapat banyak contoh yang dapat kita lihat mengenai kanak-kanak yang telah dibuli siber sehingga mengambil nyawa sendiri. 


Instagram adalah aplikasi media sosial terkemuka dalam buli siber

Sebilangan besar orang dewasa muda bersetuju bahawa buli siber tidak dapat diterima.

90 peratus remaja bersetuju bahawa buli siber adalah masalah bagi orang dalam kumpulan umur mereka, dan 63 peratus mengatakan bahawa itu adalah masalah utama.

Buli siber juga boleh muncul dalam permainan, di mana banyak lelaki boleh dibuli. Ciri sembang dalam permainan membolehkan remaja dan orang dewasa muda menghantar mesej yang tidak sesuai dan tidak berfaedah kepada orang lain.

Sebilangan individu tidak akan melaporkan buli siber walaupun mereka tahu itu salah.  

Mereka mungkin malu, bimbang akan masalah yang ditimbulkannya, atau bimbang buli akan meningkat jika mereka membicarakannya secara terbuka.

Sangat mustahak bagi pendidik untuk mengelakkan malu-malu-jika mangsa tidak melaporkan buli siber, mereka tidak seharusnya mendapat masalah untuk itu.

Pendidik dapat menggunakan empati dan mewujudkan zon selamat supaya pelajar berasa selesa dan yakin untuk mengaku buli siber.


Buli siber biasanya tidak berlaku dalam keadaan kosong

Perkara yang berlaku pada hujung minggu dalam talian boleh dibawa ke dalam kelas, dan masalah di dalam kelas mungkin bergerak dalam talian dari masa ke masa.

Menurut Scurly Blog, sepuluh jenis Buli Siber dikenalpasti ialah seperti berikut:

Pertama ialah, pengecualian. Pengecualian adalah tindakan meninggalkan seseorang dengan sengaja. Pengecualian berlaku dengan situasi buli secara peribadi, tetapi juga digunakan dalam talian untuk menyasarkan dan membuli mangsa. Sebagai contoh, anak anda mungkin dikecualikan / tidak diundang ke kumpulan atau pesta semasa mereka melihat rakan lain disertakan, atau ditinggalkan dari utas mesej atau perbualan yang melibatkan rakan bersama.

Kedua berbentuk gangguan. Secara amnya merujuk kepada corak mesej dalam talian yang menyakitkan atau mengancam yang berterusan dan berterusan yang bertujuan untuk membahayakan seseorang.

Ketiga, memalukan menerusi tindakan secara terbuka mendedahkan maklumat sensitif atau peribadi tentang seseorang tanpa persetujuannya untuk tujuan memalukan atau mempermalukan mereka. 

Keempat menerusi tipu muslihat seperti memalukan seseorang, dengan tambahan unsur penipuan. Dalam situasi seperti ini, pengganggu akan berteman dengan sasaran mereka dan menjadikan mereka rasa bersalah. 

Kelima menerusi Cyberstalking iaitu buli siber yang sangat serius yang boleh mengakibatkan ancaman bahaya fizikal kepada anak yang menjadi sasaran. Ini termasuk pemantauan, tuduhan palsu, ancaman, dan sering disertai dengan pengejaran luar talian.

Keenam merangka ketika pengganggu menggunakan akaun rangkaian sosial anak anda untuk menyiarkan kandungan yang tidak sesuai dengan namanya. Sebagai contoh, pembuli yang menyiarkan penghinaan perkauman seterusnya melalui profil orang lain untuk merosakkan reputasi mereka.

Ketujuh ialah menyamar apabila pengganggu membuat profil atau identiti yang dibuat secara dalam talian dengan tujuan untuk membuli seseorang secara siber. Ini mungkin melibatkan membuat akaun e-mel palsu, profil media sosial palsu, dan memilih identiti dan foto baru untuk menipu mangsa.

Kelapan merupakan Dissing merujuk kepada tindakan pengganggu menyebarkan maklumat kejam mengenai sasaran mereka melalui pos awam atau mesej peribadi untuk merosakkan reputasi atau hubungan mereka dengan orang lain.

Kesembilan Trolling ialah pengganggu akan berusaha untuk mengganggu orang lain dengan sengaja dengan menghantar komen yang menyakitkan dalam talian.

Kesepuluh ialah Flaming secara buli dalam talian di mana jenis ini merangkumi penyiaran atau penghinaan dan penghinaan secara langsung kepada sasaran mereka.
 

Pendidik dan ibu bapa mampu mengajar etika dalam talian yang betul

Apabila pelajar mengetahui tingkah laku yang betul dalam talian terutama kepada mereka yang cenderung menjadi pembuli siber dan pelajar akan cenderung melaporkannya ketika mereka melihatnya.

Mengajar adab dalam talian merupakan langkah penting untuk memastikan pelajar-pelajar mengetahui etika untuk bertindak ketika berinteraksi dalam talian.

Amalan berupa etika ini membantu pelajar mengetahui tingkah laku ketika menggunakan internet.



* Profesor Madya Ts. Dr. Shamsul Arrieya Ariffin, merupakan profesor madya, dan juga Pakar Teknologis, daripada Jabatan Komputeran, FSKIK UPSI Tanjong Malim Perak. Beliau juga penyelaras pelajar pasca Jabatan Komputeran.

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI