KUALA LUMPUR: Keutamaan program vaksinasi yang diberikan kepada Sarawak bukan bermotifkan politik, sebaliknya dijalankan setelah melihat situasi semasa COVID-19 yang dihadapi negeri itu ketika ini.

Menurut Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin, pemberian vaksinasi itu adalah dijalankan demi keselamatan awam bukannya sebagai persediaan negeri itu dalam menghadapi pilihan raya negeri (PRN) akan datang.

"Komitmen kita kepada Kerajaan Negeri Sarawak tidak akan mempengaruhi usaha kita untuk menjalankan pemberian vaksin untuk negeri-negeri lain dan saya memberi jaminan kepada mereka yang berada di kawasan Lembah Klang bahawa kita akan meningkatkan fasa vaksinasi di Selangor dan Kuala Lumpur.

"Terutamanya di Selangor yang menjadi tempat perebakan wabak COVID-19 ketika ini.

"Perkara ini bukan bermotifkan politik... ia adalah keperluan undang-undang... ia adalah berkenaan isu kesihatan," tegasnya.

Ujarnya, mengambil iktibar dari Pilihan Raya Negeri Sabah yang lalu, negara tidak berkemampuan untuk berdepan situasi yang sama sekali lagi.

Oleh yang demikian katanya, sekiranya terdapat keperluan untuk Sarawak mengadakan PRN sejurus perintah darurat ditamatkan pada 1 Ogos, bermakna, adalah perlu untuk mempercepatkan program vaksinasi di negeri itu.

"Seperti yang saya kata dengan peningkatan kes ini, ia tidak akan mempengaruhi usaha kita untuk mempercepatkan pemberian vaksin di Selangor, dan negeri yang berada di zon merah seperti Pulau Pinang, Johor, Negeri Sembilan dan negeri-negeri lain," tambah beliau.

Terdahulu, Khairy meninjau pengurusan pemberian vaksin di Pusat Pemberian Vaksin  (PPV) di Stadium Tertutup, Kuching. Ini termasuk melihat sendiri pengurusan pendaftaran penerima vaksin dan setiap prosedur wajib yang perlu dilalui setiap individu mengikut protokol kesihatan tertentu.

Beliau yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi kemudian turut mengadakan kunjungan hormat kepada Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

Ia kemudiannya disusuli mesyuarat pasukan petugas imunisasi COVID-19 (CITF) pada jam 3.30 petang.