Terlalu ‘menadah’ bantuan dan mempunyai sikap malas menjadi punca segelintir masyarakat Melayu gagal mengubah kehidupan mereka.

Menyelar sifat buruk itu, Mufti Perlis, Professor Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dalam forum bertajuk ‘Cabaran Dan Masa Depan Orang Melayu’ di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Arau, berkata sikap ini membuatkan mereka sukar untuk keluar dari kepompong kemiskinan.

"Ramai yang marah bila YAB Perdana Menteri sebut (tentang) malas. Tetapi kita tak nafikan ada orang Melayu rajin. Kalau tidak, tak adalah kongres ini, (juga) ramai profesor (Melayu) di universiti.

"Cumanya saya rasa, secara perbandingan, kerajinan itu belum cukup.

Tambah Mohd Asri, beliau tidak memperlekeh Melayu yang miskin, tetapi menegur segelintir mereka, terutama penerima bantuan yang hanya tinggal di rumah, tetapi tidak menjaga persekitaran kawasan kediaman.

Katanya, hingga ada yang ditemui ketika menyertai program Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail menyampaikan bantuan dengan rumah mereka tidak bersapu dan rumput tidak dipotong.

“Beribu-ribu rumah di Perlis ni dibuat oleh MAIPs, bukan beratus… percuma. Diberi sebuah rumah, tapi kadang-kadang nak sapu rumah pun malas.

“Kita melawat sekali lagi pun kotor juga. Keliling rumah tu pun tak buang rumput.

"Raja nak datang rumah pun, dia tak sapu sangat.

“Bila Tuanku panggil ke masjid pada hari Jumaat supaya boleh ambil (bantuan) di masjid dan solat Jumaat, dia wakilkan isteri untuk ambil. Ada juga yang wakilkan anak,” katanya pada forum tersebut.

Tegas Mohd Asri, dalam contoh yang diberikan, sebenarnya orang Melayu 'tidak boleh menafikan tentang kemalasan itu, walaupun kita cuba mengelaknya'.

"Tapi kalau kita tengok anak-anak bangsa lain, khususnya kaum Cina, mereka rajin sebenarnya. Belajar rajin, seni rajin. Mungkin dia bukan rajin kerana dia dirajinkan tetapi dia telah membentuk 'culture' (budaya) di dalam satu masyarakat.

"Orang Cina tidak perlu diajar kepadanya bagaimana hendak berniaga, dia tak perlu pergi 'business studies' sebab perniagaan itu sudah sebahagian dari hidup mereka," katanya lagi.


Forum itu turut disertai Timbalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Dr Mohd Radzi Md Jidin dan mantan Pengarah Kanan Matrade, Silmi Abdul Rahman.

Mengakhiri perbahasannya, Mohd Asri menasihatkan masyarakat Melayu agar tidak memagari diri mereka sendiri dengan sifat prasangka dan iri hati pada kejayaan orang, sebaliknya berusaha dengan lebih kuat untuk mencipta kejayaan sendiri.