ANGIN perubahan geopolitik di Asia Tenggara semakin kencang, menjerat Malaysia di tengah-tengah pertimbangan antara sekutu dan kepentingan.

Menteri Luar Negeri China, Wang Yi, baru-baru ini menamatkan lawatannya ke Singapura, Malaysia, dan Kemboja, memicu serangkaian perhitungan baru di ibu kota-ibu kota serantau, terutamanya di Kuala Lumpur.

Sejak 2020, China telah menjadi rakan dagang terbesar blok ASEAN, menurut data dari Universiti Fudan. Malaysia, dengan kedudukannya yang strategik dan ekonomi yang pesar berkembang, memainkan peranan penting dalam hubungan ini.

Sementara itu, kehadiran pakatan pro-Barat seperti Quad (Amerika Syarikat, India, Jepun, dan Australia) dan pakatan AUKUS yang baru terbentuk (Australia, United Kingdom, Amerika Syarikat) telah memaksa Malaysia untuk menilai semula pendirian dasar luarnya.


Laut China Selatan: Isu Sensitif

Di tengah-tengah kemelut ini adalah Laut China Selatan, lautan yang membangkitkan pelbagai kontroversi lewat ini. Kegiatan strategik China, termasuk membina pangkalan tentera di pulau-pulau kecil dan tindakan agresif terhadap kapal-kapal Filipina, meletakkan Malaysia, selaku salah satu negara yang terlibat dalam pertikaian wilayah di lautan itu, dalam keadaan yang sukar.

Lawatan Wang Yi bertujuan untuk membina keyakinan dan meneutralisasikan kebimbangan ini, tetapi Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, perlu berhati-hati. Laut China Selatan bukan sekadar kaya dengan sumber alam dan berfungsi sebagai laluan maritim kritikal; ia juga adalah sebahagian daripada tuntutan kedaulatan Malaysia dan faktor penting untuk keselamatan negara.


Dilema Singapura

Sementara Malaysia cuba memuktamadkan pendekatannya, jirannya, Singapura, kelihatan condong ke arah Barat. Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, telah menyuarakan sokongan untuk tatanan berdasarkan undang-undang di Laut China Selatan, pendirian yang umumnya dilihat sebagai selari dengan kepentingan Barat.

Memandangkan lokasi strategik Singapura dan peranannya sebagai hab penting untuk operasi ketenteraan AS, penjajaran ini penting untuk kestabilan serantau bagi mereka.


Kemboja: Sekutu Tegar China

Kemboja, di bawah Perdana Menteri Hun Sen, kelihatan bergerak ke arah bertentangan. Pembinaan pangkalan ketenteraan baru yang dibiayai China di Ream membayangkan Kemboja adalah sekutu tegar China.

Perkembangan ini menjadikan inisiatif-inisiatif Barat seperti pangkalan ketenteraan di Filipina dan penyertaan Australia dalam AUKUS kurang berkesan dan meningkatkan kelebihan taktikal China di wilayah yang menjadi pertikaian.


Mengharungi Lautan Bergelora

Malaysia berdepan dengan tugas berat dalam menyeimbangkan kepentingannya. Hubungan dengan China adalah penting, daripada segi ekonomi dan budaya, tetapi peningkatan aktiviti oleh kuasa-kuasa besar asing di Laut China Selatan menimbulkan kebimbangan mengenai kedaulatan dan kestabilan rantau ini.

Jaminan terbaru daripada Menteri Luar Negeri Amerika Syarikat, Antony Blinken, mengenai komitmen Amerika dalam memastikan kebebasan pergerakan di Laut China Selatan menawarkan pilihan lain namun membawa bersamanya kompleksiti tersendiri.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Luar Datuk Seri Diraja Dr. Zambry Abdul Kadir mempunyai tugas yang berat. Untuk mengekalkan kedaulatannya dan melindungi kepentingannya, Malaysia mungkin perlu mempertimbangkan peningkatan aset ketenteraan dan mengeratkan lagi hubungan dengan kuasa besar di Timur dan Barat.

Natijahnya, ia adalah tentang menyeimbangkan skala geopolitik secara halus dan berhikmah sambil melindungi masa depan Malaysia.

Dalam suasana di mana Asia Tenggara terus menjadi pentas untuk persaingan geopolitik, strategi dan penjajaran negara-negara kuasa besar dunia, Malaysia mahu tidak mahu turut serta akan terlibat memainkan peranan penting dalam membentuk tatanan baru.

Buat masa ini, satu-satunya kepastian adalah ketidakpastian yang semakin bertebaran di seluruh rantau Asean ini, memaksa Malaysia untuk sentiasa tangkas dan berjaga-jaga menghadapi segala kemungkinan dalam suasana yang sentiasa berubah-ubah.



* Datuk Mohd Imran Tamrin merupakan peguam dan pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang.

** Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis berdasarkan bidang tugasnya dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.