SHAH ALAM: Konsert Aspirasi Muzikal 2022 anjuran Majlis Amanah Rakyat (MARA) terus menjadi platform utama buat pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) mengembangkan bakat dalam bidang keseniaan.

Timbalan Pengarah (Sains Sosial) di Bahagian Pendidikan Menengah MARA, Dr Zulkifli Hussain berkata konsert berkenaan menjadi medium bagi menggilap bakat pelajar selain memastikan mereka cemerlang bukan sahaja dari segi akademik tetapi dalam aspek lain seperti kesenian.

Beliau berkata konsert memasuki edisi keempat itu melibatkan 120 pelajar MRSM yang aktif dalam bidang pembangunan bakat terutamanya seni muzik, seni tari dan seni suara dari seluruh negara.

"Kita mahu pelajar ini cemerlang dan seimbang dalam kedua-dua aspek mahupun akademik atau kesenian, kita hendak lahirkan mereka yang berbakat secara keseluruhan.

"Program sebegini juga dilihat dapat menghilangkan sedikit tekanan mereka (ketika belajar) selain memberi peluang kepada pelajar untuk cemerlang dalam bidang yang mereka minati," katanya ketika ditemui pemberita selepas konsert tersebut di Performing Arts Theatre, Management and Science University (MSU) di sini malam tadi.

Katanya, penganjuran konsert dua hari yang berakhir malam tadi itu bertemakan Ekspo Muzikal 80'an X Tribute to Mamat Khalid yang dilihat mampu mencabar kreativiti pelajar dalam menghasilkan satu persembahan kreatif.

Beliau berkata penganjuran konsert kali ini turut mengangkat karya pengarah filem terkenal, Allahyarham Mohamad Mohamad Khalid atau dikenali Mamat Khalid yang menaikkan semula zaman muzik rock mengikut arahan dan acuan tersendiri dalam bidang perfileman.

"Karya-karya beliau sebenarnya dekat dengan generasi sekarang seperti filem Rock dan Hantu Kak Limah. Mesej dalam filem beliau sangat sarat tetapi cara penyampaian sangat santai untuk mendidik masyarakat," katanya.

Menurutnya, pelajar-pelajar turut mencari kelainan dengan mendendangkan lagu-lagu rock 80-an menggunakan instrumen tradisional seperti Caklempong.

Konsert tersebut melibatkan sembilan buah MRSM iaitu MRSM Felda Trolak, MRSM Taiping dan MRSM Lenggong, Perak; MRSM Mukah, Sarawak; MRSM Kuala Klawang, Negeri Sembilan; MRSM Langkawi, Kedah MRSM Balik Pulau, Pulau Pinang; MRSM Tun Dr Ismail, Johor serta MRSM Tun Muhammad Fuad Stephen, Sabah.

Sementara itu, pelajar MRSM Lenggong, Perak, Syakir Aiman Azzemey, 16, berkata program sebegini wajar diteruskan kerana dapat mengembangkan bakat dan minat pelajar MRSM khususnya.

"Walaupun hanya berlatih dalam tempoh singkat iaitu sebulan, ia tidak mengganggu masa belajar saya, malah saya sangat seronok dapat terlibat dalam konsert sebegini.

"Saya membuat jadual untuk bahagikan masa berlatih dan belajar, saya memperuntukkan selama dua hingga tiga jam sehari untuk berlatih," katanya.

Konsert Aspirasi Muzikal tersebut turut mendapat kerjasama daripada Badan Permuafakatan Pendidikan MARA Malaysia, Enjit-Enjit Semut Motion Pictures, Sarang Art Hub, MSU dan Ansara Malaysia.

-- BERNAMA