PUTRAJAYA: Keutamaan kerajaan pada ketika ini adalah untuk mengurangkan tekanan kos sara hidup rakyat, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurutnya, perbincangan segera akan dilakukan dengan mengadakan pertemuan bersama jabatan serta agensi berkaitan dalam masa terdekat.

"Walaupun ekonomi dalam nada positif, dengan kekuatan ringgit dan keyakinan pelabur di Bursa Malaysia pada masa ini, namun fokus utama kita ialah untuk kurangkan tekanan kos sara hidup rakyat.

"Saya mohon perbincangan lebih teliti dan tindakan segera untuk kurangkan tekanan ini dan saya akan adakan pertemuan segera dengan jabatan dan agensi berkenaan dalam masa terdekat," katanya pada sidang media, di sini, hari ini.

Beliau yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) menjelaskan, beliau akan menyegerakan perbincangan tersebut dalam tempoh dua hingga tiga hari mendatang.

Terdahulu, Anwar memulakan tugas hari pertamanya secara rasmi dengan mengimbas kad perakam waktu di pejabatnya di Aras 5 blok utama Bangunan Perdana Putra.