KUANTAN: Bekalan makanan 50 rakyat Malaysia di Sudan mencukupi untuk tempoh dua minggu dengan keadaan mereka dilaporkan baik dan selamat, kata Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah.

Beliau berkata, Wisma Putra memantau rapi perkembangan terkini situasi di negara itu dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) bersedia melaksanakan proses evakuasi jika keadaan semakin meruncing.

"Rakyat kita di sana sudah membuat persiapan sepatutnya termasuk menyimpan bekalan makanan, namun kita sentiasa menunggu laporan terkini daripada Kedutaan Besar Malaysia di Khartoum.

"Sekarang ini, komunikasi agak sukar kerana semua platform komunikasi dipotong. Bagaimanapun kita dimaklumkan kedutaan kita berjaya menghubungi semua rakyat Malaysia di sana, manakala 20 daripada mereka sudah berada di kedutaan," katanya.

Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Indera Mahkota berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri Program Deepavali 2021 di pejabat Persatuan Malaysia Hindu Sangam Kuantan di sini hari ini, yang melibatkan penyerahan kuih tradisi masyarakat India kepada golongan memerlukan.

Beliau berkata, aspek keselamatan rakyat Malaysia di Sudan turut menjadi agenda penting dalam pertemuan dengan Kuasa Usaha Sudan di Kuala Lumpur, yang telah berlangsung sebanyak dua kali.

Berhubung proses timbang tara yang diaktifkan Petronas melibatkan aset milik syarikat itu di Sudan yang dirampas, Saifuddin berkata proses tersebut masih berjalan di London.

Media antarabangsa melaporkan tentera Sudan pada 25 Okt lepas melancarkan rampasan kuasa ekoran kebangkitan rakyat negara tersebut.

Perdana Menteri Abdallah Hamdok, selain Menteri Penerangan Hamza Baloul dan Gabenor Khartoum Ayman Khalid serta beberapa pegawai kanan kerajaan telah ditahan pihak tentera.

Negara Islam di timur benua Afrika itu bergolak setelah kejatuhan Presiden Omar al-Bashir yang memerintah juga hasil rampasan kuasa pada 1989, sebelum digulingkan tentera pada 2019.

-- BERNAMA