KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mencadangkan cipta akaun baharu yang digelar 'Akaun 3' untuk menampung pekerja tidak rasmi, yang akan dibenarkan kelonggaran untuk membuat pengeluaran sebarang jumlah pada bila-bila masa.

Menurut KWSP, Akaun 3 ditujukan terutamanya kepada pekerja perkhidmatan dan akaun sendiri. Pada dasarnya, ia mungkin sesuai untuk pemilik perniagaan, serta mereka yang berpotensi bekerja dalam industri kreatif serta profesional.

“Mudah-mudahan, kami akan dapat menangani beberapa kebimbangan aliran tunai yang dialami pekerja sektor tidak formal,” kata Ketua Pegawai Strategi KWSP, Nurhisham Hussein pada taklimat media pada Selasa (11 Julai).

Tetapi beliau menambah bahawa walaupun tujuan Akaun 3 adalah untuk menangani isu aliran tunai dalam kalangan pekerja sektor tidak formal, ahli sedia ada juga boleh, secara sukarela ikut serta sebaik sahaja akaun itu diwujudkan.

“Ia adalah pilihan semata-mata untuk ahli sedia ada,” kata Nurhisham, sambil menambah bahawa mereka yang mendaftar akan dapat memindahkan simpanan mereka dari Akaun 1 atau 2 ke Akaun 3.

Ahli yang ada Akaun 3 setakat ini dicadangkan boleh membuat pengeluaran tanpa syarat.

Akaun 1 dan 2 ialah akaun simpanan persaraan sedia ada dana pencen untuk ahli. Akaun 1 terdiri daripada 70% daripada simpanan ahli, manakala Akaun 2 terdiri daripada 30% lagi untuk pengeluaran mengikut sebab-sebab yang diluluskan.

Nurhisham berkata penciptaan Akaun 3 masih dalam perbincangan, dan boleh direalisasi dalam tempoh dua tahun akan datang.

“Saya rasa kita cuba untuk menampung keperluan pekerja pemberi maklumat. Tetapi bagi [ahli sedia ada yang] tidak fikir mereka mempunyai dana kecemasan yang mencukupi, mereka boleh memindahkan [simpanan mereka] ke dalam Akaun 3 [dari Akaun 1 dan 2]," tambahnya.

Memandangkan Akaun 3 akan bertindak sebagai dana kecemasan, Nurhisham berkata ia mungkin akan menawarkan dividen yang lebih rendah berbanding dua akaun lain.

Tujuan KWSP mewujudkan Akaun 3 perlu memberi pertimbangan dengan isu aliran tunai bersama isu krisis persaraan. Setakat ini, seramai 9 peratus ahli tidak mempunyai apa-apa simpanan pada umur 55. Angka ini meningkat ke sekitar 25 peratus apabila ahli KWSP mencapai umur 75.