LABUAN: Labuan memulakan sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2024 dengan pelancaran Kempen Mengibarkan Bendera Wilayah Persekutuan hari ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa berkata Jabatan Wilayah Persekutuan telah merangka beberapa siri program bagi memastikan kejayaan Hari Wilayah Persekutuan 2024 tahun ini, bersempena ulang tahun ke-50 tahun penubuhan Wilayah Persekutuan.

"Pengibaran Kempen Bendera Wilayah Persekutuan adalah program penting sambutan tahunan Hari Wilayah Persekutuan.

"Menjadi hasrat kami untuk menyaksikan premis kerajaan dan swasta menyertai kami dalam meraikan Hari Wilayah Persekutuan dengan bangganya mengibarkan bendera," katanya pada Kempen Mengibarkan Bendera Peringkat Wilayah Persekutuan Labuan 2024 dan Program Publisiti dan Penyertaan Awam Labuan 2040 Laporan Rancangan Struktur di Taman Damai di sini hari ini.

Beliau menggesa penduduk di tiga wilayah persekutuan - Labuan, Putrajaya, dan Kuala Lumpur supaya mempamerkan semangat patriotisme mereka.

Dr Zaliha berkata inisiatif ini adalah sebahagian daripada sambutan meriah yang dirancang untuk memperingati kepentingan sejarah Wilayah Persekutuan.

"Tahun 2024 bukan sahaja menandakan jubli emas Wilayah Persekutuan tetapi juga memberi peluang kepada masyarakat untuk mengimbau kemajuan dan pencapaian wilayah sepanjang lima dekad yang lalu," katanya.

Dr Zaliha berkata Kempen Mengibarkan Bendera Wilayah Persekutuan menggalakkan institusi awam dan swasta mengambil bahagian secara aktif dalam sambutan tersebut dengan mempamerkan bendera Wilayah Persekutuan.

Beliau menekankan mengenai kepentingan perpaduan dalam menzahirkan patriotisme dan menggalakkan rakyat untuk bersama-sama menjadikan sambutan Hari Wilayah Persekutuan tahun ini sebagai peristiwa bermakna dan yang tidak dapat dilupakan.

Sebagai sebahagian daripada sambutan ulang tahun 50 tahun, Jabatan Wilayah Persekutuan telah menganjurkan pelbagai acara dan aktiviti sepanjang tahun, bertujuan untuk melibatkan masyarakat dan mempamerkan identiti unik serta pembangunan Labuan, Putrajaya, dan Kuala Lumpur.

Beliau berkata Hari Wilayah Persekutuan yang disambut pada 1 Feb setiap tahun adalah peristiwa penting bagi penduduk untuk meraikan sejarah, pencapaian dan prospek masa depan Wilayah Persekutuan.

"Seruan untuk mengibarkan bendera bergema sebagai simbol perpaduan dan kebanggaan, menjemput semua orang untuk mengambil bahagian dalam perayaan dan menyatakan hubungan mereka yang mendalam dengan Wilayah Persekutuan," katanya.

-- BERNAMA