ALOR SETAR: Menggunakan kaedah lawatan secara maya dengan klik menggunakan hujung jari, rakyat Malaysia kini boleh mendalami sejarah negara menerusi Eksplorasi Negarawan atau e-Negarawan tanpa perlu pergi ke Arkib Memorial.

Menteri Perpaduan Negara Datuk Aaron Ago Dagang berkata e-Negarawan itu adalah satu produk yang dibangunkan oleh Arkib Negara Malaysia dalam menyebar luas maklumat dan pemahaman mengenai tokoh-tokoh negarawan di Malaysia.

"Sebanyak 10 Arkib Memorial terlibat dalam projek ini dan kesemuanya menyimpan bahan-bahan arkib yang berkaitan dengan tokoh-tokoh negarawan daripada pelbagai kaum dan agama. e-Negarawan ini akan menjadi medan membina jati diri dan semangat patriotisme yang sangat sesuai untuk generasi muda.

Walaupun begitu, bukan bermaksud kita tidak menggalakkan orang ramai melawat secara fizikal, sebaliknya memberikan peluang dan kesempatan kepada semua masyarakat untuk menikmati lawatan secara interaktif dan berinformasi," katanya dalam ucapan pelancaran Galeri Maya e-Negarawan di sini malam Khamis.

Dalam pada itu, Aaron berkata pelancaran e-Negarawan ini juga menunjukkan betapa pentingnya untuk memelihara rekod dan bahan bersejarah negara.

"Pendigitalan ini akan menjadikan perkongsian maklumat dapat dilakukan dengan pantas dan meluas di serata dunia. Melalui kajian data, terdapat beberapa pengguna dari Indonesia, Singapura, China dan Amerika Syarikat telah mengakses galeri maya ini, namun jumlahnya masih kecil.

"Pengunjung tempatan dan antarabangsa boleh menyusuri galeri maya ini secara percuma melalui #klikdijari, imbasan kod respon pantas (QR Code), media sosial rasmi Arkib Negara Malaysia atau laman sesawang di www.arkib.gov.my," katanya.

Beliau berkata Kementerian Perpaduan Negara akan terus menyokong usaha jabatan dan agensi seperti Arkib Negara Malaysia bagi memastikan matlamat dalam membentuk perpaduan dan meningkatkan rasa cinta terhadap negara terus konsisten.

"Jadi, saya ingin mengucapkan tahniah kepada Arkib Negara Malaysia kerana berjaya melaksanakan e-Negarawan ini sekali gus memberi manfaat kepada masyarakat khususnya generasi muda supaya lebih mengenali sejarah dan budaya bangsa," katanya.

-- BERNAMA