KUALA LUMPUR: Barisan menteri dan timbalan menteri Kabinet baharu yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat lebih kuat berbanding terdahulu.

Bagaimanapun, penganalisis politik Profesor Wong Chin Huat berpendapat adalah lebih baik Perdana Menteri tidak memikul jawatan Menteri Kewangan.

"Saya harapkan lebih baik sebenarnya Perdana Menteri tinggalkan jawatan Menteri Kewangan dan biar Datuk Amir untuk menjadi satu-satunya Menteri Kewangan tanpa perlu ada menteri kedua," katanya.

Pendapatnya lagi, jawatan menteri kewangan sepatutnya disandang oleh seorang menteri iaitu Datuk Seri Amir Hamzah Azizan yang juga bekas Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Selain itu, berdasarkan kepimpinan baharu, beliau akui barisan Kabinet baharu lebih mantap.

"Saya rasa barisan atau pentadbiran kali ini nampaknya lebih kuat. Kita harap mereka dapat menerajui negara dengan baik.

"Yang penting saya harap kita tidak akan melihat barisan ini akan menjadi semakin besar. Daripada 55 orang sampai 60, saya rasa itu agak lebih sikit. Kalau boleh hadkan di sini sahaja," katanya.