Gara-gara takut didekati pihak polis, seorang lelaki bertindak memecut keretanya sehingga sanggup melawan arus dan melanggar sekatan jalan raya dalam kejadian di Kolombong, Kota Kinabalu, pagi Rabu.

Dalam kejadian jam 1.30 pagi itu, suspek 26 tahun yang memandu Hyundai Atos bagaimanapun berjaya ditahan selepas sejam dikejar polis di Jalan Bukit Bendera, di Kota Kinabalu akibat kehabisan minyak.

Lebih mengerikan, ketika insiden, suspek dikatakan bersama seorang wanita berusia 31 tahun yang duduk di kerusi penumpang dan sedang memangku anak perempuannya berusia 22 hari.

Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner Habibi Majinji, ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut.



Kata beliau, sebelum kejadian, sepasukan anggota sedang menjalankan rondaan sebelum menemukan kereta suspek yang dalam keadaan mencurigakan di kawasan Kampung Cenderakasih, Kolombong.

"Sebaik sahaja cuba diperiksa, suspek yang berada di dalam kereta bersama wanita dan seorang bayi perempuan berusia 22 hari memecut laju dan mahu melanggar kereta anggota bagi mengelak ditahan.

" Susulan itu, polis kemudiannya bertindak mengejar kereta suspek membabitkan beberapa laluan di Penampang, Putatan dan Kota Kinabalu," katanya.

Difahamkan, ketika itu, kereta dipandu lelaki itu bukan sahaja cuba melanggar beberapa kenderaan polis malah melawan arus serta melanggar sekatan jalan raya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Jalan Lintas, Kota Kinabalu.

Tambah beliau, polis terpaksa bertindak mengekori rapat kenderaan suspek kerana khuatir status keselamatan wanita dan bayi yang turut berada dalam kereta tersebut.

"Suspek dikatakan memandu secara berbahaya malah melawan arus dan melanggar sekatan walaupun diarah untuk berhenti menggunakan alat pembesar suara.

"Insiden itu berakhir apabila kereta dipandu suspek terbabas berhampiran Jalan Bukit Bendera kerana kehabisan minyak," katanya.

Hasil pemeriksaan di lokasi, pihaknya tidak menemukan sebarang benda terlarang dan siasatan awal kita mendapati suspek disyaki positif dadah jenis syabu begitu juga penumpang wanita berusia 31 tahun itu yang juga rakannya.

Habibi berkata, siasatan lanjut akan dibuat berhubung kes itu manakala kereta Hyundai Atos terbabit sudah dirampas untuk dibawa ke balai berhampiran.

Kes berkenaan kini disiasat mengikut Seksyen 26 Akta Polis 1967 kerana melanggar sekatan jalan raya dan Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020.