PUTRAJAYA : Kerajaan memahami kegusaran yang dihadapi pelabur asing susulan pandemik yang berlaku di negara ini.

Menurut Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, Pelan Pembangunan Negara (PPN) yang dirangka ketika ini juga mengambil perhatian isu berkenaan dalam mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) baru baru ini.

Tengku Zafrul yang juga Menteri Penyelaras PPN menegaskan, isu kegusaran pelaburan asing yang dibangkitkan dalam mesyuarat MKN turut memberi perhatian soal cabaran yang dihadapi pemain-pemain  gergasi terutama syarikat multinasional (MNC).

Bahkan, jelas Tengku Zafrul, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga memberi penekanan bahawa sektor perindustrian perlu memberi perhatian pada perancangan global.

"Kita telah dengar, apa mereka perlukan kerajaan (lakukan) (termasuk langkah pelaksanaan) kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) terutamanya kita kena tingkatkan prosedur operasi standard (SOP)," kata beliau kepada pemberita ketika ditemui di sini, hari ini.

Tambah Tengku Zafrul, PPN yang dilaksanakan dijangka mampu mengurangkan kes jangkitan harian sekali gus membuka ruang negeri-negeri industri seperti Selangor memasuki fasa kedua PPN.

"Tadi ada pengumuman telah dibuat di mana SOP akan ditingkatkan apabila kalau kilang dibuka terutamanya sektor perlu. Saringan perlu dibuat dua kali seminggu (di kilang), kita kena kurangkan kes di kawasan PKPD.

"Sekarang 70 peratus kes adalah dari tiga negeri (Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan), kita dapat lihat lapan negeri telah ke fasa dua, ada negeri mungkin akan ke fasa tiga (tidak lama lagi)," jelas beliau.

Dalam masa sama, Tengku Zafrul memaklumkan, kerajaan ketika ini sedang memberi fokus di kawasan zon merah dan tidak akan berlaku PKPD di seluruh negara, sebaliknya di kawasan berisiko tinggi sahaja.

"Selama ini kita lebih fokus cabaran di hadapi di kawasan merah. Tidak lestari untuk buka dan tutup, itulah sebab kita buat pengumuman PPN, sebagai road map.

"Kalau kita beransur pulih fasa satu ke dua, kita tak boleh balik ke fasa satu. Apabila ada kes di fasa kedua di kawasan tertentu, kawasan itu akan kita buat PKPD bukan lagi seluruh negeri,” kata Tengku Zafrul.

Tengku Zafrul juga memberitahu, kerajaan juga tidak terlepas daripada mengadakan perbincangan mengenai kadar vaksinasi yang telah dipertingkatkan yang sekali gus memberi peluang kepada pembukaan sektor ekonomi secara berperingkat dengan lebih cepat.