APA itu MERDEKA? Adakah ia sekadar sambutan pada 31 Ogos setiap tahun?

Menjelang 62 tahun kemerdekaan negara kita tahun ini, keamanan dan keharmonian Malaysia yang dikecapi sejak sekian lama tidak datang dengan mudah.

Darah dan keringat nenek moyang yang tumpah demi kebebasan hakiki menjadi taruhan demi kemakmuran ibu pertiwi buat generasi mendatang.

Namun, apakah #MaknaMerdeka dalam erti kata yang sebenar?

Bagi tujuh anak muda ini, kesempatan bertemu Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad digunakan sebaiknya untuk memahami #MaknaMerdeka.

Mengisi kemerdekaan lebih sukar dari menuntutnya



Ditanya apa pentingnya meraikan MERDEKA, Dr Mahathir menjawab melalui kemerdekaan yang dicapai, kita boleh membangunkan sendiri negara kita.

“Bila kita MERDEKA, kita boleh tentukan nasib kita sendiri.

"Kita yang mentadbir, kita yang berusaha untuk memajukan negara kita."

Di kesempatan itu juga, Perdana Menteri yang mesra disapa sebagai Tun ditanyakan tentang peranan generasi muda kini.

Dr Mahathir dalam jawapannya menyeru remaja kini agar menjaga sensitiviti antara kaum dalam negara yang berbilang bangsa ini.

"Remaja mestilah sedar dan tahu tentang keadaan dalam negara; sedar bahawa negara kita ini berbilang kaum dan kita perlu rapatkan hubungan antara kaum, dan kita tidak sengaja menimbulkan kemarahan antara mana-mana kaum," ujar beliau.

Peluang julung kalinya bertemu pemimpin nombor satu negara tidak dipersiakan dan seterusnya diabadikan dalam satu sesi swafoto.


Bagi penerbit Abdul Muhaimin Mohd Muhayeddin, video berdurasi 4 minit itu bertujuan menyingkap erti kemerdekaan daripada kaca mata pemimpin negara yang pernah mengharungi keperitan era sebelum MERDEKA.

Ditanya tentang mesej yang ingin disampaikan melalui rakaman ini, ini jawapannya: “Video ini dibuat secara santai di mana remaja-remaja ini bertanya kepada Tun Dr Mahathir soalan spontan mengenai kemerdekaan dan ia juga dijawab secara spontan.”

Beliau yang juga Pegawai Media kepada Perdana Menteri berkata, remaja memainkan peranan penting untuk meneruskan kesinambungan keamanan dan keharmonian yang dicapai negara kita.

"Mesejnya generasi muda adalah penentu masa depan di mana satu hari nanti, yang tua ini akan pergi," kata Abdul Muhaimin lagi.