KUALA LUMPUR: Amerika Syarikat (AS) mempunyai keyakinan penuh Malaysia sekali lagi akan menjadi Pengerusi ASEAN yang berkesan pada 2025, seperti sebelum ini dan teruja untuk terus bekerjasama rapat bagi memastikan tempoh perkhidmatan yang membuahkan hasil.

Mengimbas kembali peranan kepimpinan Malaysia sebelum ini pada 2006 dan 2015, Duta AS ke Malaysia yang baru dilantik Edgard D Kagan memuji negara ini atas jawatan pengerusi yang berkesan dan diplomasi profesionalnya.

"Malaysia sebelum ini merupakan Pengerusi ASEAN yang sangat berkesan. Kami amat menghormati kemahiran dan profesionalisme yang ditunjukkan oleh Malaysia dalam menyusun semula dan mengemudi dinamik serantau yang kompleks," katanya ketika muncul dalam program Bernama TV "The Nation" semasa lawatan sulung beliau ke ibu pejabat agensi berita nasional itu di sini pada Isnin.

Mengesahkan komitmen AS untuk bekerjasama rapat dengan Malaysia bagi memastikan kejayaan menjadi Pengerusi, Kagan berkata: "Kami berharap dapat bekerjasama rapat dengan Malaysia bagi memastikan ia mempunyai tempoh yang sangat berjaya."

Ketika Malaysia bersiap sedia untuk menjadi Pengerusi ASEAN pada 2025, beliau berkata Malaysia perlu memupuk perkongsian erat di rantau ASEAN dan seterusnya untuk memastikan kejayaan menjadi pengerusi.

Kagan berkata keupayaan Malaysia untuk bekerjasama rapat dengan negara anggota ASEAN dan rakan dialog termasuk AS antara lain adalah penting.

"Malaysia perlu meneruskan tradisi lama untuk bekerjasama rapat dengan rakan kongsi, akhirnya bergantung kepada keupayaannya untuk bekerjasama dengan negara anggota ASEAN yang lain dan rakan dialognya," katanya.

Mengulas lanjut mengenai kerjasama dua hala antara Malaysia dan AS dalam menangani landskap geopolitik yang semakin berkembang hari ini, Kagan menegaskan bahawa usaha kerjasama, terutamanya dalam memerangi keganasan dan keselamatan maritim, sentiasa penting.

"Kesedaran oleh kedua-dua kerajaan Malaysia dan AS dalam menangani pelbagai ancaman keselamatan termasuk keganasan, tidak boleh menjadi usaha solo," katanya.

Beliau berkata dengan komitmen AS untuk memupuk perkongsian kukuh di rantau Indo-Pasifik dan dengan Malaysia menjadi sekutu penting, hubungan itu boleh diperkukuhkan lagi melalui kerjasama yang lebih besar.

"Usaha yang telah kami lakukan dengan rakan sejawatan kami di Malaysia, kerja-kerja yang telah dilakukan oleh Malaysia sendiri tetapi juga yang lain di rantau ini dan pengalaman kita sendiri, telah menjadi sangat kuat dan sangat berkesan," katanya.

Usaha AS untuk mengukuhkan hubungan dengan kuasa serantau lain terbukti, seperti melalui QUAD dan dengan negara-negara seperti Jepun, Korea, Filipina, Thailand, Vietnam, Indonesia dan Singapura, katanya.

"Dunia jauh lebih sukar diselesaikan sekarang berbanding sedekad yang lalu dan untuk menangani ancaman itu, saya percaya kita boleh bekerjasama rapat dengan Malaysia," katanya.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim berkenan menerima penyerahan watikah pelantikan Kagan sebagai Duta AS pada 20 Mac lepas.

Ikuti saluran ASTRO 502, Unifi TV 631 dan MYTV@121, serta menerusi Facebook Live Merdeka360 dan Facebook dan Youtube LIVE Streaming: Bernama TV, untuk menonton temu bual.

-- BERNAMA