GEORGE TOWN: Seorang kru kapal Kiran Australia warga Turki yang tidak sedarkan diri diselamatkan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) Pulau Pinang.

Pengarah Maritim Negeri Kapten Maritim Abd Razak Mohamed berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan daripada Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) Ankara, Turki berhubung seorang kru kapal tersebut yang tidak sedarkan diri pada jam 5.25 petang Isnin.

Mangsa berusia 60 tahun, dilaporkan tidak sedarkan diri ketika kapal mereka dalam perjalanan menuju ke Pelabuhan Pulau Pinang semalam.

Abd Razak berkata, sebuah bot PERKASA 1221 diatur gerak serta-merta ke lokasi kecemasan di sekitar 33.5 batu nautika barat daya Pulau Kendi bagi melaksanakan pemindahan dan bantuan perubatan kepada mangsa.

"Bot PERKASA 1221 tiba di lokasi kejadian sekitar pukul 6.33 petang dan mangsa dipindahkan dari kapal ke bot untuk dibawa ke jeti Polis Marin Batu Uban sebelum dihantar ke hospital.

"Mangsa, Dogan Serafettin, segera dibawa ke Hospital Pantai Pulau Pinang (HPP) sebaik sahaja tiba di jeti, untuk rawatan lanjut," katanya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu, Maritim Pulau Pinang meminta orang awam untuk melaporkan sebarang kejadian kecemasan atau kemalangan di laut melalui talian kecemasan 24 jam MERS 999 atau Pusat Operasi Maritim Negeri Pulau Pinang di talian 04-2626146.