Majlis Belia Malaysia (MBM), yang menjadi pemerhati pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13), merumuskan bahawa ia berlangsung dengan menepati prosedur dan undang-undang berlandaskan peraturan yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Presiden MBM Mohamed Maliki Mohamed Rapiee menegaskan pemerhati MBM yang dilantik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mendapati isu pengundi hantu dan dakwaan kejadian bekalan eletrik terputus, tidak timbul seperti dakwaan sesetengah pihak.

"Tiada laporan diterima daripada pemerhati kami menyatakan berlaku kejadian blackout dan pengundi hantu, kami tidak bertemu (mengesan) kejadian (insiden seumpama) itu," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas sesi pembentangan Laporan Petugas Pemerhati MBM pada PRU13 dan sesi perbincangan Negara Bangsa Malaysia: Suara Belia Pasca PRU13 di sini hari ini.

Seramai 380 anggota MBM menjadi pemerhati tempatan di 165 kawasan parlimen bagi menjalankan aktiviti pemerhatian, merekod dan melaporkan perkara berkaitan PRU13 bermula daripada pembubaran Dewan Rakyat hingga pengumuman keputusan PRU.

Mohamed Maliki menarik perhatian pengundi hantu sememangnya sesuatu yang sukar dilakukan kerana semua parti politik yang bertanding meletakkan ejen sewaktu proses pembuangan undi selain petugas parti politik turut dibekalkan senarai nama pengundi berdaftar yang telah diwartakan SPR.

"Laporan petugas pemerhati MBM pada PRU13 dan cadangan penambahbaikan sistem pilihan raya sudah diserahkan kepada SPR dua minggu lalu dan saya berharap ia dapat disampaikan kepada pihak kerajaan untuk perhatian," katanya.

Antara penambahbaikan yang dicadangkan MBM ialah pengumuman tarikh pilihan raya dibuat awal setahun bagi memudahkan persiapan pihak terlibat.

"Petugas SPR juga perlu diberi latihan intensif dan latihan lapangan lebih awal selain wujud keperluan menambah pusat pengundian di kawasan yang mempunyai bilangan pengundi yang besar," katanya.

Mohamed Maliki berkata MBM juga mahu SPR meningkatkan penyelidikan tentang prestasi penggunaan dakwat kekal di luar negara dari segi bahan yang digunakan atau kelemahan lain supaya penggunaannya dapat ditambah baik di masa depan.

"MBM juga mencadangkan SPR mengguna pakai 'thumb print' (cap ibu jari) untuk mengesahkan pengundi yang layak dan ia juga perlu melebarkan medium perhubungan dengan pengundi di luar negara," katanya.