MELAKA: Kerajaan Melaka memperuntukkan sebanyak RM348,000 sumbangan kewangan sempena Aidilfitri kepada 1,740 penerima secara berperingkat di enam kawasan Parlimen di negeri itu.

Exco Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti negeri Datuk Kalsom Nordin berkata sumbangan sebanyak RM200 seorang itu disalurkan menerusi Tabung Amanah Kebajikan Negeri Melaka dalam usaha membantu meringankan beban kewangan golongan penerima membuat persiapan menyambut hari raya.

"Penerima terdiri daripada ibu tunggal, warga emas, Orang Kurang Upaya (OKU) serta golongan B40. Sumbangan menerusi Tabung Amanah Kebajikan Negeri Melaka ini pertama kali dilaksanakan pada tahun ini khususnya untuk penerima Muslim.

"Hang Tuah Jaya dipilih Parlimen pertama bagi majlis sumbangan ini diikuti Parlimen Alor Gajah esok manakala Parlimen Masjid Tanah dan lain-lain hingga 16 April ini," katanya.

Beliau berkata kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Hari Raya Aidilfitri Negeri Melaka 2023 kepada 248 penerima dalam Parlimen Hang Tuah Jaya, yang turut dihadiri Timbalan Exco Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti negeri Leng Chau Yen.

Dalam perkembangan lain, Kalsom berkata semua agensi penguatkuasaan di Melaka telah diarahkan untuk memantau serta mengekang aktiviti meminta sedekah termasuk dalam kalangan warga asing khususnya di pasar dan bazar Ramadan di negeri itu.

Beliau berkata aktiviti berkenaan dilihat agak berleluasa terutama pada Ramadan kerana rakyat negara ini pemurah dan mudah simpati dengan peminta sedekah.

"Setakat ini tiada tangkapan dilakukan ke atas peminta sedekah yang dikesan terlibat dalam aktiviti itu sebaliknya mereka diminta beredar dari tempat tersebut," katanya.

-- BERNAMA