SAYA merujuk pada laporan berita anda yang berjudul "Ivermectin perlu dilakukan dengan ujian klinikal sebelum diluluskan – Dr Musa Nordin" bertarikh 6 Februari 2021.

Dalam laporan sebelumnya, Dr Musa telah mempersoal seruan saya supaya kelulusan segera diberikan untuk penggunaan Ivermectin sebagai ubat yang sangat selamat, mudah didapati dan murah (dalam bentuk pil) untuk merawat COVID-19 kerana keadaan pandemik darurat sekarang, tanpa adanya rawatan berkesan untuk COVID-19.

Pertama, saya ingin menjelaskan bahawa hampir tidak ada pakar vaksin di negara kita hari ini kerana kita tidak mempunyai industri pembangunan vaksin manusia yang bersungguh-sungguh.

Pakar terdekat yang mungkin anda boleh dapatkan adalah sebilangan (ahli farmakologi klinikal & ahli toksikologi) yang mengkaji kesan keselamatan dan keberkesanan vaksin dan ubat-ubatan.

Hal yang paling penting dari sebarang vaksin dan ubat sebelum diluluskan untuk kegunaan orang ramai ialah keselamatan.

Kerajaan bertanggungjawab, melalui Badan Pengawas Farmasiutikal Nasional (NPRA), untuk memastikan keselamatan semua ubat dan vaksin. Setakat ini, NPRA telah melakukan pekerjaannya dengan baik.

Pada dasarnya, sebagai mantan anggota badan pakar Badan Kesihatan Dunia (WHO) mengenai keselamatan kimia, saya menyokong perlunya fasa ujian klinikal manusia dilakukan, demi keselamatan, untuk semua vaksin atau ubat sebelum diluluskan untuk penggunaan awam.

Tetapi, ujian klinikal manusia boleh memakan masa bertahun-tahun dan kita sekarang berada dalam keadaan kecemasan dengan ramainya orang dijangkiti COVID-19 dan mati setiap hari. Ivermectin boleh menjadi penyelamat kita.

Ivermectin telah digunakan lebih dari 30 tahun oleh berjuta-juta orang dengan 3.7 bilion sukatan yang diedarkan di seluruh dunia tanpa kesan sampingan yang teruk atau kematian akibat pengambilannya.

Banyak kajian terbaru di seluruh dunia menunjukkan bahawa Ivermectin juga berkesan untuk merawat COVID-19 dan ia telah menyelamatkan banyak nyawa.

Bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh Dr Musa, Institut Kesihatan Nasional Amerika Syarikat telah meningkatkan tahap Ivermectin dari "menentang" menjadi "tidak untuk atau menentang" pada 14 Januari 2021. Kenaikan tahap ini bermaksud bahawa doktor di AS kini dibenarkan menggunakan Ivermectin untuk merawat COVID -19.

Walhal, vaksin percubaan Pfizer telah disetujui untuk digunakan di Malaysia (tanpa ujian klinikal manusia di sini) dan di AS, di bawah "Kebenaran Darurat."

Oleh itu, mengapa Ivermectin, yang telah terbukti selamat selama lebih dari 30 tahun, juga tidak dapat diluluskan di bawah "Kebenaran Darurat"? Ia dapat digunakan untuk tujuan pencegahan dan untuk merawat pesakit COVID-19.

Untuk tujuan pencegahan, ubat ini dapat segera diberikan, dengan memberi tumpuan kepada kawasan merah awam dan di antara kawasan jangkitan tinggi.

Ivermectin juga boleh dianggap sebagai ubat kecemasan yang akan digunakan SEBELUM kedatangan vaksin dari luar negara (yang mungkin ditangguhkan) sebagai RANCANGAN B.

Di sini, pertimbangan yang paling penting adalah keselamatan ubat.

Sekiranya kita mempertimbangkan kebaikan dan keburukan, saya ingin memohon agar Ivermectin dipersetujui secepat mungkin untuk penggunaan kecemasan, dan ia juga harus digunakan dengan ketetapan doktor sebagai langkah keselamatan tambahan.

Profesor Dr Mustafa Ali Mohd
Ahli Farmakologi & Toksikologi Klinikal


* Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI