KUALA LUMPUR: Menteri luar ASEAN menggesa semua pihak menghentikan segera keganasan dan melaksanakan sekatan sepenuhnya di kawasan sempadan Myanmar.

Dalam satu kenyataan, menteri luar menyuarakan kebimbangan mereka terhadap peningkatan konflik baru-baru ini termasuk di kawasan Myawaddy, Negeri Kayin, di sepanjang kawasan sempadan antara Myanmar dan Thailand dan di Negeri Rakhine di Myanmar, yang telah menyebabkan perpindahan orang awam.

"Untuk mengelakkan kesan kemanusiaan yang lebih teruk daripada peningkatan semua bentuk konflik, kami menggesa semua pihak untuk menghentikan keganasan dengan segera dan melaksanakan sekatan sepenuhnya, menegakkan undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan mengambil semua langkah yang perlu untuk meredakan ketegangan dan memastikan perlindungan dan keselamatan semua orang awam," kata mereka.

Menurut laporan media, pertempuran meletus di Myawaddy antara tentera Myanmar dan pasukan anti junta yang diketuai Kesatuan Kebangsaan Karen (KNU) minggu lalu, menyebabkan orang ramai melarikan diri ke Thailand.

Menteri luar ASEAN juga menggesa semua pihak mengambil langkah segera ke arah mengurangkan kesan konflik terhadap orang awam, termasuk mewujudkan persekitaran yang selamat dan kondusif bagi memastikan penghantaran bantuan kemanusiaan yang tepat pada masanya dan selamat.

"Kami menyokong usaha berterusan Pusat Penyelarasan Bantuan Kemanusiaan mengenai Pengurusan Bencana ASEAN (Pusat AHA) serta inisiatif rentas sempadan kemanusiaan Thailand, yang selaras dengan Konsensus Lima Perkara dan diselaraskan dengan Pengerusi ASEAN melalui Duta Khas Pengerusi ASEAN ke Myanmar," kata mereka.

Menteri luar juga menggesa mobilisasi sokongan terhadap usaha ke arah rundingan kemanusiaan dalam menangani kesan kemanusiaan di Myanmar dan untuk dialog nasional yang inklusif ke arah penyelesaian politik berpanjangan dan menyeluruh di Myanmar.

"Kami juga menegaskan bahawa Myanmar yang aman dan bersatu adalah demi kepentingan ASEAN. "Dalam hal ini, kami mengulangi sokongan kami kepada Pengerusi ASEAN 2024 dan Duta Khas ke Myanmar, termasuk penglibatan berterusannya dengan semua pihak berkepentingan di Myanmar," kata mereka.

Myanmar berada dalam krisis sejak tentera menggulingkan kerajaan awam pimpinan Aung San Suu Kyi dalam rampasan kuasa Februari 2021.

-- BERNAMA