KUALA LUMPUR: Pasukan Petugas Khas Imunisasi COVID-19 (CITF) akan cuba memastikan keseimbangan agihan vaksin kepada negeri-negeri, kata Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin.

Keseimbangan itu, jelasnya lagi, mengambil kira jumlah vaksin yang telah dihantar pihak pembekal, jumlah populasi setiap negeri dan sudah pastinya nilai ambang yang ditetapkan di bawah Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Rembau itu berkata, terdapat keadaan tertentu di mana CITF perlu buat perubahan pada jumlah pengagihan vaksin yang telah dijadualkan.

“Dalam keadaan-keadaan tertentu seperti, contohnya, jika fasa kawalan wabak perlu diaktifkan di satu-satu kawasan, CITF perlu membuat perubahan jumlah pengagihan vaksin yang telah dijadualkan.

“Ini bagi membolehkan kawasan kawalan wabak dapat melaksanakan vaksinasi kepada populasi di kawasan tersebut pada kadar segera,” katanya sewaktu memberi penerangan berhubung PICK di Dewan Rakyat hari ini.

Menjelaskan lebih lanjut, Khairy berkata, kawalan wabak merupakan fasa keempat PICK, dan sentiasa diaktifkan sepanjang masa.

Beliau berkata, menerusi fasa kawalan wabak ini, CITF akan membuat keputusan apabila terdapatnya satu keperluan yang mengambil kira kepentingan kesihatan awam untuk mempercepatkan vaksinasi di satu-satu kawasan yang sedang menunjukkan peningkatan mendadak kes jangkitan COVID-19.

Tambahnya lagi, sehingga kini, CITF Persekutuan telah mengaktifkan tiga fasa kawalan wabak iaitu: -

i) bagi pekerja sektor penting dan perlu yang harus bekerja sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP);

ii) Operasi kawalan wabak di Labuan disebabkan penularan varian Delta. Pada ketika itu, jumlah jangkitan yang direkodkan adalah setinggi 1,344 kes dalam masa seminggu.

“Menerusi operasi kawalan wabak di Labuan ini, sehingga kini, sebanyak 90 peratus populasi dewasa telah menerima sekurang-kurangnya satu.

“Hasilnya, kes COVID-19 di Labuan telah menurun dan pada 26 Julai lalu, hanya 8 kes baharu dicatatkan, kadar kemasukan ke hospital dan ICU juga telah menurun,” katanya lagi.

Satu lagi fasa kawalan wabak, menurut Khairy lagi, ialah Operasi Lonjakan Kapasiti atau Operation Surge Capacity (OCS) di Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya.

“Ini untuk memberikan keseluruhan populasi dewasa yang telah mendaftar menerima sekurang-kurangnya satu dos menjelang 1 Ogos ini.

“Bagi OCS ini, saya ingin berterima kasih kepada Yang Berhormat Bangi (Ong Kian Ming) kerana turut bersama-sama CITF untuk menjayakan operasi ini sebagai koordinator antara Persekutuan dan Negeri,” katanya lagi.

Khairy berkata, selain fasa kawalan wabak yang diaktifkan oleh CITF Persekutuan, CITF Negeri juga dibenarkan untuk melaksanakan fasa kawalan wabak mengikut keperluan bagi negeri masing-masing.