KUALA LUMPUR: Mesyuarat pertama Dewan Rakyat bagi penggal keempat, Parlimen ke-14 tahun 2021 akan diadakan selama 15 hari bermula 6 hingga 30 September ini.

Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun memaklumkan, mesyuarat kedua Dewan Rakyat bagi penggal keempat pula akan diadakan selama 32 hari bermula 25 Oktober hingga 16 Disember.

"Dengan pemakluman ini, Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Keempat, Parlimen Ke-14 akan disempurnakan oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 6 September 2021 (Isnin), jam 10.00 pagi bertempat di Bangunan Parlimen Malaysia, Kuala Lumpur," katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.

Sementara itu, dalam satu kenyataan media yang lain, Azhar juga memaklumkan, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memaklumkan satu mesyuarat khas sebelum tarikh mesyuarat akan datang telah ditetapkan mengikut Peraturan 1.1 (3) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.

Beliau menjelaskan, Perdana Menteri memaklumkan bahawa bagi faedah-faedah orang ramai adalah mustahak untuk diadakan mesyuarat khas tersebut.

"Bagi tujuan tersebut, saya juga telah dimaklumkan bahawa KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong telah memberi perkenan untuk YAN Perdana Menteri mengadakan mesyuarat tersebut walaupun Proklamasi Darurat bertarikh 11 Januari 2021 masih berkuat kuasa" katanya.

Azhar memaklumkan, Setiausaha Dewan Rakyat, Dr Nizam Mydin Bacha Mydin akan mengeluarkan Pemberitahuan Mesyuarat khas kepada semua Ahli Dewan Rakyat pada hari ini bagi memaklumkan Dewan Rakyat akan bersidang selama lima hari pada Isnin 26 Julai hingga Khamis, 29 Julai dan Isnin, 2 Ogos mulai pukul 10 pagi.

Beliau mengingatkan semua Ahli Parlimen agar sentiasa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Pelaksanaan Persidangan Parlimen yang telah ditetapkan dengan mengambil kira pandangan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sepanjang masa.