KUALA LUMPUR: Pengendali rangkaian mudah alih (MNO) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dijangka mengadakan mesyuarat untuk membincangkan standard mandatori bagi kualiti pengalaman Internet, kata Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil.

Beliau berkata langkah ini bagi memastikan pada masa akan datang MNO lebih terbuka serta lebih sensitif kepada keperluan, syarat dan permintaan pengguna untuk menyediakan Internet pantas selain sistem yang lebih baik.

"Saya mahu mengadakan libat urus dengan MCMC, apabila saya bercakap dengan rakan sejawat di banyak negara Asean, ramai yang mula beralih daripada idea Standard Mandatori Kualiti Perkhidmatan (MSQOS), tetapi sebaliknya melihat Standard Mandatori Kualiti Pengalaman (MSQOE), dan kita tahu pada masa ini ramai yang memberikan perhatian serius.

"Kita membuat bayaran yang mahal, tetapi apabila kita masuk bangunan, tiada 5G. Oleh itu, (dengan) cabaran yang banyak ini, kita perlu bekerjasama untuk menanganinya," katanya ketika berucap pada acara Pameran Percubaan Maxis 5G-Advanced di sini semalam.

Fahmi berkata sebahagian besar daripada MNO ini masih meraih keuntungan, dan pada masa sama kelajuan Internet menjadi semakin pantas dan pakej Internet turut ditawarkan dengan harga bersesuaian.

Sehubungan itu, beliau berpandangan menerima banyak aduan daripada orang ramai yang kurang berpuas hati boleh menjadi antara aspek untuk ditambah baik selepas ini.

"Oleh itu, saya ingin mempelawa semua MNO. Mungkin kita boleh mengadakan perbincangan ini di pavilion Kongres Dunia Mudah Alih (MWC) untuk mencari penyelesaian. Saya berharap dapat mengadakan perbincangan itu tidak lama lagi," katanya.

Sementara itu Fahmi berkata, beliau telah berbincang dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur untuk melihat bagaimana MNO boleh menggunakan bukan sahaja 5G, malah 5G Advanced, terutamanya untuk merealisasikan idea bandar pintar.

"Banyak daripada teknologi baharu ini boleh dilaksanakan dengan cepat. Oleh itu, sekiranya Maxis dan Huawei benar-benar berminat, mungkin saya menyarankan untuk kita bertemu Datuk Bandar Kuala Lumpur dan melaksanakan pembuktian konsep dengan Kuala Lumpur bagi meninjau bagaimana kita boleh menggunakan sebahagian daripada Internet Pelbagai Benda (IoT) pasif untuk bandar pintar," katanya.

Beliau berkata, terdapat tiga kategori kesalinghubungan pada masa ini iaitu di luar, di dalam bangunan dan talian tetap yang menyebabkan wujud cabaran yang berbeza.

"Antara perkara yang dijangka disampaikan kepada pihak berkuasa tempatan adalah, kita mungkin perlu secara proaktif dengan MCMC berhubung dengan mereka terutamanya dalam perancangan bandar supaya bangunan baharu mengambil kira keperluan liputan di dalam bangunan," katanya.

Fahmi berkata 'liputan di dalam bangunan dilihat sebagai sesuatu yang difikirkan kemudian,' dan memandangkan Internet merupakan utiliti asas, terdapat keperluan untuk mengadakan perbincangan mengenainya.

"Insya-Allah, selepas ini saya akan minta MCMC berhubung dengan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan supaya dapat meneliti cara terbaik untuk memastikan perancangan bandar dapat memasukkan isu liputan di dalam bangunan sebagai sebahagian daripada prosedur operasi standard mereka," katanya.

Sementara itu, Maxis dan Huawei hari ini berjaya melaksanakan percubaan teknologi 5G-Advanced yang pertama di Malaysia dan Asia Tenggara.

Pameran Percubaan Maxis 5G-Advanced itu, antara lain melibatkan ujian kelajuan langsung untuk memperlihatkan keupayaan 5G-Advanced bagi mencapai kelajuan tahap ultra-cepat sehingga 8 gigabit per saat.

5G-Advanced, yang juga dikenali sebagai 5.5G, menjanjikan sehingga 10 kali peningkatan kelajuan, peranti yang disambungkan dan kependaman berbanding dengan 5G.

Berikutan acara itu, sesi percubaan 5.5G akan ditonjolkan di pentas global sebagai sebahagian daripada Pavilion Malaysia di MWC 2024 di Barcelona, Sepanyol, pada 26-28 Februari ini.

Maxis adalah antara syarikat utama di Malaysia yang akan mewakili negara di MWC 2024, acara kesalinghubungan terbesar dan paling berpengaruh di dunia.

-- BERNAMA