Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan bahawa pendidikan Islam sepanjang hayat harus dijadikan sebagai dasar utama negara dalam mengukuhkan iman orang Islam untuk menghadapi cabaran liberalisme.

Timbalan Presiden UMNO itu turut berkata umat Islam tidak perlu menghadkan pengajian Islam mereka ke sekolah-sekolah dan universiti semata-mata tetapi harus diteruskan seumur hidup.

"Dengan dasar ini, kita boleh menyediakan pusat pengajian Islam di peringkat komuniti untuk memberi peluang mendalami dan mengkaji ilmu Islam" kata beliau dalam ucapan pembukaannya di Perhimpunan Agung Wanita, belia dan Puteri Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra, Selasa malam.

Beliau berkata pusat itu boleh menggunakan tenaga ulama dan pakar-pakar Islam untuk mengajar pelbagai bidang Islam selain tawaran program pensijilan bagi mereka yang belajar di sana.

"Saya mencadangkan agar kerajaan dan Majlis Agama Islam Persekutuan untuk berbincang dan membuat ia satu usaha bersama untuk membuat inisiatif berjaya" katanya.

Beliau juga menyambut baik badan-badan Islam yang lain untuk bekerjasama untuk memastikan inisiatif itu menjadi satu kejayaan.

Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran berkata beliau berharap cadangan pembelajaran Islam sepanjang hayat dapat dilaksanakan secepat mungkin untuk memberikan umat Islam di negara ini ajaran Islam yang sebenar.

Ini juga sebagai satu inisiatif dalam menangani pengaruh negatif yang boleh menjejaskan dan menghakis iman orang Islam .

Muhyiddin dalam ucapannya turut menyentuh cabaran yang dihadapi oleh umat Islam masakini termasuk oleh mereka perjuangkan kebebasan atas nama hak asasi manusia.

Beliau berkata kumpulan itu mengata bahawa perjuangan UMNO hanya untuk menegakkan agama, bangsa dan negara tetapi ia tidak relevan kerana parti itu sebenarnya adalah perisai bagi orang Melayu dan Islam.