KUALA LUMPUR :Teguran Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkaitan salah guna kuasa, rasuah dan percaturan elit politik tidak terbatas kepada situasi politik di Perak semata-mata.

Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menerusi satu kenyataan berkata, nasihat itu juga boleh diambil perhatian pemimpin di peringkat Persekutuan juga.

Menurutnya, reformasi institusi harus segera digerakkan bagi memungkinkan sebuah tatakelola yang baik, bertanggungjawab dan tidak mengkhianati amanah serta mengabai kepentingan rakyat.

“Kita juga harus dengan tegas menolak amalan kerendahan akal budi dan adab budaya termasuk terhadap Tuanku Sultan Perak.

BACA: Tukar MB bukan sejarah yang dibanggakan - Sultan Perak

BACA: Ini nasihat Sultan Perak kepada mereka yang punya kuasa


“Menjunjung kasih titah Tuanku Sultan Perak agar negara ini harus kembali ke landasan serta garis besar perjuangan dan mengembalikan keabsahan, dan segera menghentikan imej serta gelagat ahli politik yang rakus dan tamak haloba,” katanya.

Astro AWANI sebelum ini melaporkan, Sultan Nazrin bertitah krisis politik hingga menyebabkan pertukaran kerajaan dan Menteri Besar bukanlah perkara yang boleh dibanggakan.

Sebaliknya, Baginda menitahkan perkara itu merupakan cerminan kepada kegagalan sebuah pentadbiran.


Baginda bertitah demikian pada Istiadat Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan Menteri Besar Perak Ke-14, Datuk Saarani Mohamad di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar pada Khamis lepas.

Tambah Sultan Nazrin, setiap ahli Dewan Negeri yang dipilih adalah atas kepercayaan rakyat yang meletakkan harapan bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tersebut akan dapat membantu mereka.

BACA: Saarani angkat sumpah MB Perak ke-14