KUALA LUMPUR: Mahkamah Rayuan hari ini mengarahkan Public Bank Bhd (Public Bank) membayar ganti rugi sebanyak RM510,000 kepada National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp) selepas NFCorp dan tiga yang lain berjaya dalam rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi menolak saman RM560 juta terhadap Public Bank atas kebocoran-kebocoran maklumat sulit akaun bank mereka.

Ia termasuk ganti rugi nominal sebanyak RM10,000 dan kos sebanyak RM500,000.

Dalam keputusan sebulat suara panel Mahkamah Rayuan, Hakim S Nantha Balan berkata terdapat salah tafsiran serius terhadap keterangan yang memerlukan campur tangan perayu.

"Kami berpendapat terdapat salah nilai bukti yang serius yang mewajarkan campur tangan kami (Mahkamah Rayuan).

"Hakim bicara mengabaikan bukti penting, khususnya keterangan Veronica Foo di hadapan panel siasatan dalaman dan pendirian bank berhubung tuduhan salah laku serius terhadap (bekas kerani bank) Johari Mohamed.

"Dalam kes ini, Hakim Mahkamah Tinggi telah membelakangkan bukti penting terutamanya keterangan yang diberikan oleh Foo pada panel Inkuiri Dalaman dan tindakan yang diambil oleh pihak bank terhadap Johari.

“Oleh itu kami membenarkan rayuan perayu atas liabiliti berkenaan,” katanya ketika membaca penghakiman ringkas hari ini.

Keputusan itu turut dibuat bersama Hakim Datuk Azizah Nawawi yang bersidang bersama-sama Datuk P. Ravinthran.

Dalam prosiding hari ini, perayu, NFCorp dan Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Mohamad Salleh Ismail serta dua anak syarikatnya iaitu National Meat and Livestock Corporation Sdn Bhd, Agroscience Industries Sdn Bhd dan Real Food Company Sdn Bhd diwakili peguam Tan Sri Muhamad Shafee Abdullah manakala peguam Poh Choo Hoe mewakili Public Bank selaku responden.

Pada 29 Julai 2019, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak saman NFCorp dan Mohamad Salleh terhadap Public Bank Berhad.

Saman RM560 juta yang difailkan pada 2012 itu berhubung dakwaan maklumat sulit dan rahsia perbankan NFCorp dan tiga anak syarikatnya disebarkan kepada umum secara meluas oleh bank berkenaan.

Lima plaintif itu adalah Mohamad Salleh, NFCorp, National Meat & Livestock, Agroscience Indutries Sdn Bhd dan Real Food Company Sdn Bhd.

Hakim Datuk Su Geok Yiam, dalam keputusannya ketika itu berkata mahkamah mendapati NFCorp gagal membuktikan kes terhadap Public Bank selaku defendan berdasarkan imbangan kebarangkalian.