IPOH: Tiga laras senapang angin dan sepucuk pistol tiruan yang dihasilkan sendiri membawa padah kepada seorang lelaki selepas ditahan polis dalam serbuan di rumahnya di Taman Mewah Jaya, Sitiawan, pada Isnin.

Ketua Polis Perak Datuk Mohd Yusri Hasan Basri berkata, lelaki berusia 39 tahun itu mendakwa senjata tiruan itu adalah untuk kegunaan sendiri selepas mempelajari cara pembuatannya menerusi laman penstriman video YouTube.

Katanya, penahanan lelaki berkenaan dilakukan susulan Op Tapis Khas Polis Kontinjen Perak yang dilaksanakan selama tiga hari bermula Isnin di seluruh negeri.

“Hasil pemeriksaan di rumah tersebut pada jam 12.30 tengah malam, polis menjumpai tiga laras senapang angin, sepucuk pistol tiruan, balang gas yang diubah suai serta gari bersama dua anak kunci.

“Selain itu, pihak polis juga berjaya menemukan bungkusan plastik lutsinar dalam beg suspek yang mengandungi bahan disyaki dadah jenis methamphetamine dengan anggaran berat 6.34 gram.

"Nilai keseluruhan dadah yang dirampas berjumlah RM350,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di sini hari ini.

Mohd Yusri berkata, hasil ujian saringan air kencing mendapati suspek positif dadah selain mempunyai satu rekod kesalahan lampau membabitkan dadah.

Tambahnya, lelaki tersebut direman tiga hari bermula Isnin dan kes disiasat di bawah Seksyen 39A (1) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Seksyen 36 (1) Akta Senjata 1960.

Dalam perkembangan sama, seorang lelaki berusia 22 tahun ditahan di Terminal Bas Meru di sini pada petang Isnin selepas polis menemukan 10 bungkusan plastik dipercayai mengandungi dadah jenis heroin.

Menurut Mohd Yusri, dadah yang disyaki untuk diedarkan kepada pasaran tempatan itu dianggarkan seberat 4.53 kilogram dengan nilai RM158,730.

“Hasil ujian saringan air kencing suspek negatif dadah, namun mempunyai satu rekod lampau berkaitan kesalahan dadah.

“Justeru, lelaki itu direman tujuh hari bermula Selasa dan kes disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952,” jelasnya.

Mohd Yusri berkata, kedua-dua mereka antara 408 orang yang ditahan dalam Op Tapis Khas yang menyasarkan sarang-sarang penagihan dadah seperti di kawasan perumahan dan penempatan, ladang serta jeti nelayan di seluruh Perak.

Katanya, semua mereka yang ditangkap berumur dalam lingkungan 16 sehingga 63 tahun, termasuk tiga warga asing dari Myanmar, Vietnam dan Thailand.

Menurutnya pelbagai jenis dadah dirampas termasuk methamphetamine, heroin, syabu, ganja, ketum, ketamin yang kesemuanya berjumlah hampir RM200,000.

“Daripada kesemua yang ditahan, 34 orang membabitkan kesalahan pengedaran dadah, memiliki dadah (165 orang), disiasat di bawah Seksyen 15 (1) Akta Dadah Berbahaya 1952 (188 orang).

“Dalam operasi ini juga, tujuh individu ditahan di bawah Akta Langkah-langkah Pencegahan Khas (LLPK) 1985 serta 14 yang dikategorikan sebagai individu yang dikehendaki atas kesalahan dadah,” jelas beliau.