KUALA LUMPUR: Kerajaan Persekutuan terbuka kepada cadangan untuk memajukan tanah yang terbiar atau belum dibangunkan bagi tujuan mengoptimumkan penggunaan tanah kepada aktiviti yang lebih menguntungkan.

Timbalan Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Ali Biju berkata mana-mana pihak sama ada agensi kerajaan, pihak swasta mahupun orang perseorangan boleh memohon untuk membangunkan tanah terbiar menerusi kerajaan negeri atau tanah milik kerajaan melalui Pejabat Pesuruhjaya Tanah Persekutuan.

“Permohonan untuk membangunkan tanah terbiar tersebut di bawah kerajaan negeri sangat dialu-alukan tetapi ia tertakluk kepada pertimbangan pemberian sewaan atau pendudukan tanah.

“Kerajaan negeri bersedia untuk memberi pajakan tersebut dan ini adalah baik untuk menjana ekonomi,” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2022 peringkat dasar di Dewan Rakyat hari ini.

Tanah-tanah yang terbiar dikategorikan sebagai tanah bermilik, tanah kerajaan dan tanah rizab.

Beliau berkata bagi tanah bermilik, hak untuk mengusahakan tanah terbiar terletak kepada tuan tanah, dengan persetujuan bersama pihak yang berminat untuk memajukannya.

“Manakala tanah adat dan tanah rizab Melayu juga dikategorikan sebagai tanah bermilik dan pembangunannya sama ada melalui sewaan atau pajakan, tertakluk kepada perundangan sedia ada,” katanya.

Ikuti perkembangan dan corat-coret sidang Parlimen di sini

Sementara itu, katanya kerajaan Persekutuan juga telah mengadakan beberapa program untuk lepasan graduan seperti projek pertanian bagi tujuan sekuriti makanan dan perniagaan dengan objektif untuk mengoptimumkan penggunaan tanah dan meningkatkan pengeluaran tanaman makanan negara.

“Tanah-tanah tersebut juga dicadang untuk disewakan bagi projek pertanian atau perniagaan sebagai usaha untuk meningkatkan kawasan pertanian dan memberi peluang kepada golongan berpendapatan rendah dan belia termasuk graduan menjana pendapatan” katanya.

-- BERNAMA