KUALA LUMPUR: Kepentingan pemvaksinan kepada ibu bapa, adik beradik dan guru perlu ditekankan sebelum sesi persekolah dibuka kelak.

Penasihat Khas Kesihatan Awam Perdana Menteri, Tan Sri Dr Jemilah Mahmood berkata, keselamatan situasi sekeliling perlu diberi keutamaan kerana pelajar masih belum boleh menerima vaksin.

"Jadi ini bermaksud keutamaan sekarang adalah ibu bapa, adik-beradik mereka dan guru sekolah harus menerima vaksin.

"Sekarang paling penting usaha mencapai imuniti kelompok lebih awal dan meneruskan langkah-langkah kesihatan awam yang bermaksud memastikan penjagaan jarak, penggunaan pelitup muka dan membersihkan tangan.

"Paling penting memastikan pengudaraan yang baik di dalam kelas juga menjadi keutamaan," katanya semasa sidang media secara maya selepas pelancaran program kempen Virus Hunter pada Rabu.

BACA: 145,580 guru telah divaksinasi, KPM bincang kaedah vaksinasi murid - Radzi Jidin

BACA: 
Kerajaan selesai beli, bayar bekalan vaksin untuk vaksinasi dalam negara

Program itu dianjurkan Kluster Sains Pulau Pinang (PSC) dengan sokongan Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia.

Ia bertujuan meningkatkan minat orang ramai, terutama golongan muda terhadap STEM, kesedaran tentang memerangi penyakit berjangkit, dan kemampuan untuk mengenal pasti dan menangani maklumat salah tentang pandemik.

Dalam pada itu kata Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia, Brian McFeeters, program itu menekankan kesedaran golongan muda terhadap pandemik.

Jelasnya, ia sekali gus usaha serantau memastikan kerjasama global termasuk kejayaan vaksin.

"Kami berharap ribuan golongan muda di seluruh Malaysia akan dapat mendapat maklumat Virus Hunter dengan bimbingan guru, ibu bapa, dan mentor mereka yang lain, dan dalam pada itu mereka akan belajar mengenai asal usul pandemik, sains di sebalik kejayaan vaksin yang luar biasa untuk memerangi COVID-19, dan mengapa sangat penting agar negara-negara bekerjasama untuk mencegah pandemik global," jelasnya.

Amerika Syarikat sebelum ini memainkan peranan utama dalam mempromosikan kesihatan awam global.

Di bawah program PREDICT global, AS telah membiayai penyelidikan di Malaysia Timur selama lebih dari satu dekad untuk mengesan dan memahami penyakit berjangkit daripada hidupan liar dengan lebih baik.