GEORGE TOWN: Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) tidak pernah memberikan tanah kepada pihak swasta untuk dibangunkan sebagai taman perindustrian, kata Ketua Menteri Chow Kon Yeow.

Chow yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Kota berkata ia susulan bank tanah perindustrian PDC terletak di lokasi strategik dan dapat dipasarkan kepada pelabur kategori industri digalakkan.

"Namun begitu, PDC kini menghadapi kekangan untuk membangunkan kawasan perindustrian baharu yang dikenali sebagai Batu Kawan Industrial Park 2 (BKIP2) kerana faktor lokasi dan persekitaran yang tidak kondusif.

"Oleh itu, PDC berhasrat untuk berkolaborasi dengan syarikat swasta untuk membangunkan sebahagian daripada BKIP2 supaya mengurangkan risiko dan kos di pihak PDC,'' katanya ketika menjawab soalan lisan Lim Guan Eng (DAP-Air Putih) berhubung tanah-tanah PDC, di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang hari ini.

Chow berkata PDC telah berjaya membangunkan sembilan taman perindustrian di Pulau Pinang bagi memastikan ekosistem sektor perindustrian yang mampan.

Beliau berkata bagi merealisasikan matlamat itu, PDC akan terus memainkan peranannya sebagai peneraju pembangunan kawasan perindustrian di negeri ini walaupun kini beberapa pemaju swasta turut terlibat.

"Berbekalkan pengalaman dan kemahiran selama lebih 50 tahun, PDC yakin bahawa kawasan perindustrian yang dibangunkan akan terus menjadi tumpuan pelabur asing dan tempatan, PDC akan membangunkan sendiri tanpa penglibatan pihak swasta bagi kawasan-kawasan yang strategik.

"Cadangan kolaborasi dengan pihak swasta hanya bagi kawasan yang kurang strategik, berisiko tinggi dan kos yang tidak kompetitif," katanya.

Sementara itu, Chow berkata PDC mempunyai tanah perindustrian berkeluasan kira-kira 324 hektar (800 ekar) dan ketika ini memberi tumpuan kepada pembangunan tanah perindustrian di Taman Teknologi Bandar Cassia dan BKIP 3 di kawasan timur Batu Kawan.

Beliau berkata setiap tahun PDC menyediakan kira-kira 80 hektar (200 ekar) tanah perindustrian untuk ditawarkan.

-- BERNAMA