KUALA LUMPUR: Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Majlis Belia Felda Malaysia, Jabatan Pembangunan Komuniti Felda dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) akan bekerjasama mengumpul data penagih dadah di 317 penempatan rancangan Felda di seluruh negara.

Pengarah JSJN Bukit Aman Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata pengumpulan data yang dikelola oleh JSJN perlu dilaksanakan sebelum tindakan lanjut secara sistematik dan berkesan diambil bagi mengatasi masalah penagihan dadah di kawasan Felda.

"Kolaborasi yang ditambah baik ini akan dapat meluaskan kawasan pencegahan di Felda dengan melihat kategori penagih dadah sama ada ditahan atau diserah kepada AADK.

"Kami juga akan menjalankan program penerangan di peringkat sekolah rendah dan menengah bagi mendekati golongan belia serta remaja di kawasan Felda supaya menolak dadah," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini.

Beliau juga berkata hasil Op Tapis Khas 1 dan Op Tapis Khas 2 yang tertumpu di penempatan rancangan Felda sebelum ini memberikan gambaran jelas bahawa isu dadah di kawasan itu memerlukan kerjasama semua pihak terutama ahli keluarga yang dapat mengesan kelainan tingkah laku menjurus kepada pengambilan dadah.

Ayob Khan berkata JSJN akan memberi komitmen sepenuhnya dalam meneruskan operasi dan usaha mengatasi isu dadah selari dengan misi utama jabatan itu bagi membanteras kegiatan penyeludupan, pengedaran serta pemprosesan dadah di negara ini.

-- BERNAMA