KUALA LUMPUR: Pelantikan Tan Sri Azam Baki sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dibuat secara teratur, mengikut peraturan serta kaedah yang ditetapkan dalam perkhidmatan awam.

Bekas Ketua Setiausaha Sulit kepada bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Marzuki Mohamad berkata, pelantikan Azam dibuat di bawah peruntukan Seksyen 5 Akta SPRM 2009.

Jelas beliau, di bawah Seksyen 5 Akta SPRM 2009, jawatan Ketua Pengarah SPRM adalah dilantik Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.

“Perdana Menteri pula seperti mana dalam pelantikan mana-mana pegawai tinggi kerajaan yang lain, biasanya menerima syor daripada Ketua Setiausaha Negara atau mana-mana pihak yang diperuntukkan di bawah undang-undang.

“Syor ini diangkat kepada Perdana Menteri dalam bentuk kertas cadangan pelantikan pegawai yang mana di dalamnya terdapat laporan mengenai kelayakan pegawai dan justifikasi pelantikan.

“Terdapat proses tertentu dalam perkhidmatan awam yang menentukan kelayakan seseorang pegawai untuk dilantik ke mana-mana jawatan. Ini termasuk proses tapisan keselamatan dan keutuhan yang dibuat oleh pelbagai agensi dari masa ke semasa,” katanya dalam kemas kini di laman Facebook, pada Isnin. 

Beliau berkata demikian sebagai respons kepada persoalan yang dibangkitkan Penasihat Khas Kepada Perdana Menteri (Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia), Datuk Seri Azalina Othman Said sama ada Muhyiddin sebagai Perdana Menteri ketika itu membuat semakan latar belakang Azam sebelum beliau dilantik memegang jawatan itu.

SEMUA MENGENAI KONTROVERSI MEMBABITKAN AZAM BAKI DI SINI

Mengulas lanjut, Marzuki berkata bagi pegawai yang sedang berkhidmat pula, mereka ini adalah tertakluk kepada pelbagai peraturan dan syarat termasuk pengisytiharan harta.

Tambahnya, terdapat borang tertentu yang perlu diisi dan kaedah tertentu yang perlu dipatuhi oleh seorang pegawai yang sedang berkhidmat dalam mengisytiharkan harta masing-masing.

“Azam adalah Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM sebelum beliau dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya.

“Saya percaya sebagai pegawai tinggi kerajaan yang sedang dalam perkhidmatan, beliau tertakluk kepada semua syarat dan proses ini sebelum dan selepas pelantikan dibuat,” katanya.

Justeru, beliau menegaskan tidak timbul soal isu sama ada Muhyiddin membuat semakan latar belakang pegawai atau tidak sebelum pelantikan dibuat.

Tambahnya, sebarang isu yang timbul selepas itu hendaklah ditangani menurut peruntukan undang-undang dan peraturan yang sedang berkuatkuasa.


Azam sebelum ini menegaskan tidak melakukan sebarang kesalahan jenayah atau salah guna kuasa seperti yang didakwa pihak tertentu.

BACA: Dakwaan terhadap Azam Baki: Pemilikan saham penjawat awam? Ini yang anda perlu tahu

BACA: Isu pemilikan saham: Azam Baki yakin tidak lakukan sebarang kesalahan jenayah

Pada Rabu lalu, Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR), Tan Sri Abu Zahar Ujang dalam sidang media khas menyatakan LPPR yang juga satu daripada lima badan pemantau bebas SPRM mendapati, tiada sebarang perlakuan jenayah atau percanggahan kepentingan membabitkan Azam dalam urus niaga saham pada 2015.


Integriti | Tiada keperluan rehatkan Azam Baki - PM

Katanya, tujuan panel lembaga itu memanggil Azam pada 24 November lalu adalah untuk mendapatkan penjelasan berhubung dakwaan terbabit yang tular di media sosial kerana ia menimbulkan pandangan negatif terhadap suruhanjaya berkenaan.

Pada Khamis lalu, Suruhanjaya Sekuriti (SC) dalam satu kenyataan, baru-baru ini, berkata di bawah Seksyen 25 Akta Perindustrian Sekuriti (Depositori Pusat) 1991 (SICDA), semua akaun sekuriti yang dibuka dengan depositori pusat perlu menggunakan nama pemilik manfaat sekuriti deposit atau penama yang dibenarkan.