JAKARTA: Pemakaian batik secara meluas dalam kehidupan harian masyarakat dapat menyumbang kepada pengukuhan identiti negara, kata Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad.

Beliau yang dalam rangka lawatan kerja ke Indonesia telah menyaksikan bagaimana batik diselaraskan dengan trend fesyen dalam kalangan masyarakat di sini, sekali gus meletakkan batik sebagai simbol identiti kebangsaan.

"Apabila kita pergi Umrah, maaf, termasuk diri saya sendiri, mungkin kelihatan serupa dengan orang Arab, tetapi rakyat Indonesia memakai batik," katanya.

Nik Nazmi berucap di Majlis Makan Malam bersama diaspora Malaysia yang turut dihadiri Duta Malaysia ke Indonesia Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin pada Selesa.


"Jadi, mengapa kita tidak mempunyai identiti kita sendiri yang telah diadaptasi dalam budaya dan warisan kita?" Nik Nazmi bertanya, sambil menekankan, "kita mesti bangga dengan identiti kita sendiri," katanya.

Beliau berkata perubahan kod etika pakaian penjawat awam yang baharu diumumkan praktikal kerana pemakaian sut dan tali leher merupakan warisan kolonial yang tidak lagi logik disebabkan suhu premis.

"Gelombang haba di beberapa negara Eropah juga telah menyebabkan tali leher tidak lagi menjadi sebahagian daripada kod pakaian mereka," katanya.

-- BERNAMA