PADANG TERAP: Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan telah meningkatkan jumlah pemberian subsidi bagi memastikan rakyat tidak terbeban dengan pelbagai isu yang berlaku ketika ini.

Menurut beliau, menerusi Bajet 2022 yang diumumkan tahun lalu, peruntukan pemberian subsidi bernilai RM32 bilion namun telah dinaikkan kepada sekitar RM80 bilion bagi mengurangkan bebanan rakyat.

Memberikan contoh harga minyak petrol, Ismail Sabri berkata, harga yang perlu dibayar orang ramai bagi minyak petrol jenis RON95 adalah sekali ganda berbanding harga semasa sekiranya subsidi tidak lagi ditanggung kerajaan.

"Saya hendak maklumkan kerajaan (sentiasa) menjaga kepentingan rakyat terutama masyarakat luar bandar dan B40.

"Seperti yang (saya) sebutkan sebelum ini, RM80 billion dibelanjakan kerajaan untuk memastikan rakyat tidak terbeban, (sebenarnya) di dalam bajet 2022, yang diumumkan adalah subsidi (berjumlah) RM32 bilion

"Tetapi bila ada peningkatan ada peningkatan harga minyak sawit, apabila harga minyak naik, (termasuk) harga minyak di pam (pun) naik, kalau harga minyak (itu) tiada subsidi, (ia) akan jadi RM4 bagi satu liter.

"(Oleh itu), kita bagi subsidi supaya harga tidak tinggi, sebab tu (peruntukan asal) RM32 bilion jadi RM80 bilion," kata beliau.

Perdana Menteri berkata ketika berucap pada Majlis 'Kenuri' Rakyat Keluarga Malaysia di Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Nerang, di sini, pada Jumaat.

Sebelum ini, Ismail Sabri berkata, kerajaan sedang mencari mekanisme paling sesuai dalam merangka subsidi bersasar untuk rakyat yang berhak menerimanya sekali gus mengelak tiada ketirisan dan golongan itu yang tertinggal.

Kata Ismail Sabri, mekanisme itu memerlukan perincian dan bukan sesuatu yang mudah untuk ditentukan.