KUALA LUMPUR:Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Iskandariah berangkat ke Masjid At Taqwa Taman Tun Dr Ismail kira-kira jam 7.55 malam tadi.

Baginda tiba berseorangan dan meluangkan masa beberapa minit di pekarangan masjid sebelum berangkat masuk ke dalam.

Sementara itu, hujan renyai sekitar kawasan Taman Tun Dr Ismail seolah-olah menangisi pemergian tokoh pendidikan negara, Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid.

Tinjauan Astro AWANI di Masjid At-Taqwa di Taman Tun Dr Ismail pada waktu ini mendapati suasananya masih lengang, hanya kelihatan beberapa jemaah baru selesai menunaikan solat Maghrib dan petugas media.

Kelibat keluarga Allahyarham dan pemimpin negara masih belum kelihatan setakat ini.

BACA: Prof Diraja Ungku Abdul Aziz meninggal dunia

Difahamkan, jenazah masih berada di hospital, dimandikan di sana sebelum dibawa ke Masjid At-Taqwa di sini untuk solat jenazah, dijangka selepas solat Isyak.



Berdasarkan perbualan dengan jemaah masjid, jenazah dikhabarkan akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara pada malam ini selepas semuanya selesai.

Allahyarham meninggal dunia akibat sakit tua di Hospital Prince Court di ibu negara pada pukul 4.30 petang.

Menurut isterinya, Rohayah Ahmad Bahiran, jenazah Prof Ungku Aziz, 98, akan dibawa ke Masjid At-Taqwa dan dijangka dikebumikan pada malam ini di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara.

Allahyarham merupakan tokoh penting di sebalik penubuhan Lembaga Urusan Tabung Haji dan Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA).

Ungku Abdul Aziz yang dilahirkan di London, United Kingdom pada 28 Januari 1922 merupakan seorang tokoh yang paling disegani terutamanya dalam bidang pendidikan.