KUALA LUMPUR: Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), dengan kerjasama industri telekomunikasi, membantu mengesan nombor telefon yang didapati atau disyaki terbabit  dengan kes penipuan dalam talian.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi) M Kulasegaran berkata, setakat Januari tahun ini, 131 nombor talian ditamatkan kerana terlibat dengan aktiviti penipuan manakala 93 nombor meragukan disekat.

"Nombor akaun dan telefon terbabit itu juga akan direkodkan di dalam sistem Semak Mule PDRM sebagai rujukan dan panduan bagi membolehkan orang awam membuatkan semakan sebelum meneruskan transaksi kewangan," katanya.

Beliau berkata demikian di Dewan Rakyat hari ini menjawab soalan Dr Siti Mastura Muhammad (PN-Kepala Batas) yang meminta kerajaan menyatakan jumlah kerugian akibat jenayah scammer dari tahun 2020 - 2023.

Siti Mastura juga bertanya tindakan pihak kerajaan dalam membanteras aktiviti scammer secara menyeluruh.

Kulasegaran berkata, kerajaan kini dalam proses merangka akta baru yang merangkumi peruntukan berhubung tatacara penguatkuasaan 'kill switch' untuk meningkatkan keselamatan digital.

Ini selaras dengan keperluan semasa serta perkembangan teknologi seperti kecerdasan buatan (AI) dan kes jenayah siber yang semakin meningkat.

Selain itu, beliau memaklumkan, 107,716 kes jenayah scammer direkodkan antara 2020 dan 2023 dengan nilai kerugian keseluruhan RM3.2 bilion.

Beliau menegaskan, kerajaan tidak memandang rendah isu penipuan dalam talian dan tindakan menyeluruh terus diambil dari semasa ke semasa.