SHAH ALAM: Seorang pemilik syarikat elektrik dan elektronik didakwa sekali lagi di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas lima pertuduhan mengemukakan dokumen palsu kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) bagi menuntut insentif di bawah Program Penjana Kerjaya 2.0 dan 3.0 berjumlah RM87,500, dua tahun lepas.

Raymond Sim, 35, mengaku tidak bersalah terhadap kesemua pertuduhan yang didakwa dilakukannya di dua cawangan pejabat Perkeso iaitu di Petaling Jaya dan Klang antara 9 Mac 2021 dan 11 Nov 2021.

Sim didakwa mengemukakan dokumen mengandungi maklumat palsu di dalam Borang Pengesahan Pekerja bagi Program Insentif Pengambilan Pekerja Minbot Sdn Bhd, sedangkan nama pekerja dalam senarai itu tidak digaji syarikat itu, kepada tiga pegawai Perkeso.

Pertuduhan mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 (2) akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali nilai butir palsu itu atau RM10,000 mengikut mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Pegawai Pendakwa SPRM Mohd Alif Shaharuzaman menawarkan jaminan RM50,000 dengan seorang penjamin dengan syarat tambahan pasport diserahkan kepada mahkamah dan perlu melaporkan diri di pejabat SPRM berhampiran sebulan sekali.



MAHKAMAH-PALSU 2 (AKHIR) SHAH ALAM



Mohd Alif turut memohon agar kes tersebut dipindahkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, memandangkan tertuduh telah didakwa atas kesalahan serupa di mahkamah itu pada 26 Jan lalu.

Bagaimanapun, peguam Reuben Ong mewakili tertuduh memohon jaminan rendah RM7,000 dengan alasan anak guamnya perlu menanggung kos perubatan bayinya yang tidak sihat.

Hakim Rozilah Salleh kemudian menetapkan jaminan RM10,000 bersama seorang penjamin dan membenarkan kesemua permohonan pihak pendakwaan.

Mahkamah menetapkan 28 Feb untuk sebutan semula kes itu di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

Pada 26 Jan lepas, Sim mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tujuh pertuduhan mengemukakan dokumen palsu bagi menuntut insentif di bawah program sama berjumlah RM153,200.

-- BERNAMA