MELAKA: Tindakan seorang lelaki melakukan cubaan merompak kedai emas pada siang hari di Jalan Bunga Raya, di sini gagal apabila hanya sempat memecahkan cermin kaca pada rak pameran.

Kejadian kira-kira pukul 11.20 pagi itu disedari oleh pemilik premis berkenaan, sebelum suspek yang cuba melakukan rompakan seorang diri itu berubah fikiran dan terus melarikan diri menaiki motosikal.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah Asisten Komisioner Christopher Patit berkata, suspek yang dipercayai seorang lelaki dan berkulit gelap itu juga didapati menggunakan nombor pendaftaran kenderaan yang palsu.

“Ketika kejadian itu, dipercayai pemilik kedai masuk sekejap ke bahagian dalam pejabat sebelum bergegas keluar semula apabila terdengar bunyi ketukan di ruangan premis yang menempatkan pelbagai barang kemas.

“Apabila suspek ini nampak ada orang di dalam kedai itu, dia terus keluar dan memecut laju dengan sebuah motosikal yang kita dapati menggunakan nombor pendaftaran palsu,” katanya ketika dihubungi.

Mengulas lanjut katanya, suspek gagal membawa lari sebarang barang kemas dan hanya sempat memecahkan lapisan pertama rak kaca yang terdapat di premis berkenaan.

Jelasnya, tindakan suspek dapat dirakam oleh sistem kamera litar tertutup (CCTV) kedai emas berkenaan dan siasatan lanjut berhubung kejadian itu sedang dilakukan.