KUALA LUMPUR: Seorang Ahli Dewan Negara hari ini mencadangkan bilangan senator di Dewan Negara ditambah seiring reformasi Parlimen seterusnya memperkasakan badan legislatif itu.

Senator Susan Chemerai Anding berkata mengambil kira bilangan Ahli Dewan Rakyat sebanyak 222 orang, terdapat keperluan menambah bilangan Ahli Dewan Negara yang ketika ini 70 orang bagi memastikan keberkesanan peranan semak dan imbang.

"Dalam hal ini, adakah kerajaan mempunyai perancangan untuk menambah jumlahnya daripada 70 orang sebagaimana 222 orang Ahli Parlimen di Dewan Rakyat...saya percaya jumlah ini harus ditambah sebagai usaha memperkasakan institusi Parlimen.

"Data pada November lepas merekodkan hanya 10 senator wanita atau 16 peratus daripada jumlah keseluruhan 70 Ahli Dewan Negara, jadi saya rasa perkara ini perlu diberi pertimbangan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2024 di Dewan Negara hari ini.

Julai lepas, Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata kerajaan boleh menambah jumlah kuota Ahli Dewan Negara yang dipilih daripada setiap negeri daripada dua orang kepada tiga orang, jika terdapat keperluan.

Wan Junaidi berkata di bawah Perkara 45 (1) (a), Perlembagaan Persekutuan jelas memperuntukkan dua wakil boleh dipilih dari negeri masing-masing untuk ke Dewan Negara, namun jumlah itu boleh ditambah.

Susan dalam pada itu juga ingin mengetahui status terkini mengenai perancangan terhadap reformasi Parlimen seperti penggubalan Akta Perkhidmatan Parlimen untuk mencapai pengasingan kuasa antara legislatif, eksekutif dan kehakiman.

Sementara itu, Senator Datuk Mohd Hatta Ramli berkata industri pertanian tempatan di utara dan pantai timur tanah air serta bersempadan dengan negara jiran harus diberikan lonjakan melalui usaha bersepadu melibatkan pihak berkepentingan untuk keterjaminan makanan.

"Oleh itu, kerajaan harus memanfaatkan hubungan dua hala yang baik dengan negara jiran terutamanya Thailand yang mempunyai industri pertanian yang maju," katanya.

Persidangan Dewan Negara bersambung esok.

-- BERNAMA