KUCHING: Kontroler Lembaga Sungai-Sungai Sarawak (LSS) menangguhkan sementara sektor pengangkutan awam sungai melibatkan bot ekspres di bahagian Kapit dan Sibu.

Penangguhan sementara itu bermula hari ini, 30 Mei 2021 sehingga ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak.

“Setelah menerima persetujuan daripada Jawatankuasa Pengurusan Bencana Bahagian (JPBB) Kapit, Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak telah memutuskan untuk penangguhan sementara perkhidmatan pengangkutan sungai.

“Penangguhan sementara ini melibatkan laluan ulang alik dari Kapit-Putai, Sibu-Putai, dan Kapit-Belaga,” katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

LSS dalam masa yang sama menasihatkan agar semua pengusaha bot ekpres serta bot penumpang memberikan kerjasama bagi membantu memutuskan rantaian penularan wabak COVID-19 di bahagian Kapit.

Kegagalan untuk mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) boleh membawa kepada tindakan undang-undang, penarikan balik kebenaran beroperasi atau apa-apa tindakan yang berkaitan.

Sementara itu Menteri Pengangkutan Sarawak, Datuk Lee Kim Shin memaklumkan penangguhan itu adalah usaha kerajaan negeri untuk mengelakkan penularan wabak COVID-19 di kawasan pedalaman khasnya di bahagian Kapit.

“Keputusan itu dibuat bagi mengelakkan penduduk melakukan aktiviti merentas daerah atau bahagian terutama semasa musim perayaan Gawai Dayak yang akan tiba.

“Baru-baru ini kita melihat bagaimana suasana di terminal bot ekspres yang ramai penumpang dan ada antara mereka gagal untuk mematuhi SOP walaupun sudah dikawal selia dengan baik oleh pihak terminal,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Dua hari lalu, Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Dr James Jemut Masing menggesa perkhidmatan bot ekspres di Sarawak dihentikan serta-merta.

Gesaan Masing itu susulan tindakan masyarakat yang ingkar dan pulang ke kampung halaman di Kapit menggunakan perkhidmatan tersebut.

BACA: Video tular: Masing gesa henti segera perkhidmatan bot ekspres

BACA: Alexander setuju perkhidmatan bot ekspres Kapit dihentikan sementara demi keselamatan